Aydın E. (Yürütücü), Alemdar F.
TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2025
Çelik yapılar
dünya genelinde olduğu gibi ülkemizde de sıklıkla tercih edilen yapı
sistemlerinden biri haline gelmiştir. Montajının kolay olması, güvenilirliği,
dayanım ve dayanıklılığının fazla olması, yapı estetiği bakımından tasarıma
elverişli olması çelik konstrüksiyonun gün geçtikçe daha fazla başvurulan bir
yapım yöntemi olmasına neden olmuştur. Köprüler, sanayi yapıları, yüksek katlı
yapılar, kule, havalimanı terminali, hangar yapıları gibi çok çeşitli yapı
türünün uygulanabilmesine olanak sağlamaktadır. Çok sayıda avantajının olduğu
ve bulunduğu bölgede önemli yapıların taşıyıcı sistemini oluşturan çelik
sistemlerde yapıyı oluşturan her bir elemanın ve bu elemanlara ait
bağlantılarının çok iyi analiz edilmesi
gerekmektedir. Tekrarlı ve dinamik yüklere maruziyetin olduğu çelik yapılarda
yorulmadan kaynaklı hasarlar oluşması kaçınılmazdır. Yapıdaki taşıyıcı sistemi
oluşturan bağlantıların kaynaklarında başlayan ve çelik profile kadar uzanan farklı
boyutlardaki çatlak hasarları önemli bir sorun teşkil etmektedir.
Kullanımda olan ve uzun yıllar daha yapım sistemi olarak tercih edilecek çelik yapıların birleşim detaylarına ait davranışlarının çok iyi anlaşılması gerekmektedir. Bu proje kapsamında kaynaklı birleşim detayına sahip çekme yüküne maruz kalan elemanlardaki kaynak uzunluğunun, değişken profil kesitinin, kaynak kalınlığının ve yarık uzunluğu (slot gap) değişkenliğinin yorulma ömrüne etkisi araştırılmak istenmektedir. Çalışmanın deneysel ve sonlu elemanlar programında analiz olmak üzere iki aşamadan oluşması planlanmaktadır. Saha uygulamasındaki gerçek sonuçlara referans olacak olan deney sonuçları ile sonlu elemanlar sonuçları kıyaslanacaktır.