Tütüniş B. (Yürütücü), Gündüz G. F., Ünal K., Momeni Shabanı S., Hosseını T., Köksal Ö., et al.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, BAP Araştırma Projesi, 2024 - 2025
Teknolojinin
gelişmesi hayatın bütün alanlarını büyük oranda etkilemektedir. Bu etki,
eğitim alanında da gözlemlenmektedir. Bütün seviyelerdeki eğitim artık
geçtiğimiz yüzyıldaki gibi gerçekleşmemektedir çünkü sadece günümüz şartları
değil aynı zamanda gerçek hayattaki talepler de öğretmen olarak alıştığımız
şartlar gibi değildir. 21.yy’da öğrencilerin yaşamları artık öğretmen olarak
beklediğimiz gibi değil her gün karşılarına çıkan yenilikler ve bu
yeniliklere uyum sağlamakla geçmektedir. Öğrenciler, okul öncesi eğitimden
tutun üniversite son sınıfa kadar ve hatta yaşamları boyunca teknolojiyle iç
içe yaşamaktadırlar ve günlük hayatlarının vazgeçilmez bir unsuru haline
gelmiştir ve teknoloji sayesinde bilgiye ulaşım kolay hale gelmiştir. Bu
durum da öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda bağımsız, yaparak yaşayarak
öğrenmelerini, kendi öğrenmelerinin farkına varmalarını, yaratıcı, yenilikçi
olmalarını, iş birliği içinde çalışmalar yürütmelerini gerektirmektedir.
Bundan dolayı da eğitim sürecine ve eğitim programlarına 21. yy becerilerinin
entegre edilmesinin gerekliliği ortaya çıkmıştır. 21.yy eğitiminde, içerik
günlük gelişimleri kapsayacak şekilde güncellenmeli ve 21.yy becerileri olan
6C (İletişim, Eleştirel düşünme, Yaratıcılık, İş birliği, Vatandaşlık (Kültürel
Farkındalık) ve Bağlanırlık (Karakter Eğitimi)) becerileri (Fullan &
Scott, 2014; Miller, 2015; Fullan &
Duckworth, 2015; Fullan, Quinn & Eachen, 2022) etkinlikler aracılığıyla eğitim
programlarına ve ders planlarına entegre edilmelidir.
6C becerilerinin ders programlarına entegre
edilmesi için öncelikle öğretmenlerin 6C becerileri konusundaki bilgilerinin,
6C becerilerinin geliştirilmesine yönelik etkinlik oluşturma konusunda
kendilerini nasıl gördüklerinin ve hem öğretmenlerin hem de öğrencilerin 6C
becerilerinin gelişmesine yönelik çalışmaların yapılıp yapılmadığının
belirlenmesi büyük önem taşımaktadır. Durum ortaya konduktan sonra, verilecek
eğitimlerde, öğrencilerin 6C becerilerini geliştirmelerini sağlayabilmek için
öğretmenlere 6C becerilerine ve 6C becerilerini geliştirmeyi amaçlayan
etkinlikler oluşturmaya yönelik bir çalıştayın tasarlanması ve uygulamaya
konması da önem arz etmektedir. Anahtar Kelimeler: 21.yy
becerileri (6C), Ölçek geliştirme, Öğretmen yetkinliği, İngilizce
öğretmenleri, Ortaöğretim öğrencileri |