Marka İletişimi ve Dijital Sürdürülebilirlik Bağlamında Sosyal Medyadan Metaverse Ekosistemine: Dijital Ortamlar Üzerine Bir Değerlendirme


Creative Commons License

Özkök Şişman Ö., Bilgici C.

Yeni Yüzyıl'da İletişim Çalışmaları, cilt.4, sa.7, ss.7-20, 2023 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 4 Sayı: 7
  • Basım Tarihi: 2023
  • Dergi Adı: Yeni Yüzyıl'da İletişim Çalışmaları
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.7-20
  • İstanbul Kültür Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Teknolojik gelişmelere paralel olarak yeni iletişim teknolojilerinin kullanımının yaygınlaşması toplumsal ve bireysel düzeyde etkili olduğu kadar profesyonel düzlemde de önemli bir dönüşüm yaratmıştır. Bu çerçevede, dijitalleşme markalar açısından da değişim unsuru olarak karşımıza çıkmaktadır. Her geçen gün markaların gerçekleştirdiği iletişim çalışmalarında dünyayı, toplumu, kaynakları, teknolojiyi sürdürülebilir kılmakla ilişkili konuların giderek daha da fazla yer bulmaya başladığı görülmektedir. Bu araştırmanın konusunu marka iletişimi ve dijital sürdürülebilirlik bağlamında sosyal medyadan metaverse ekosistemine uzanan dijital ortamlar üzerine bir değerlendirme oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşme yöntemi ile dijital pazarlama, halkla ilişkiler ve sosyal medya alanlarından yaşları 23-55 arasında değişen 8 uzmanın görüşü değerlendirilmiştir. Araştırma bulguları kapsamında sosyal medya platformlarının markalar bağlamında dijital sürdürülebilirlik ile ilintili olarak büyük önem taşıdığı söylenebilmektedir. Tüketicilerin markalardan sürdürülebilirlik alanında beklentilerinin arttığı görülmektedir. Metaverse ekosisteminin fiziksel dünyanın pek çok alanının sanal ortama taşınması anlamında sunduğu imkanların sürdürülebilirlik açısından önemli bir potansiyel taşıdığı söylenebilmektedir. Ancak, bunların yanı sıra verilerin artışı ve depolanması, veri merkezlerinin artma olasılığı, kripto para ve elektronik atık açılarından taşıdığı sorunlar soru işaretleri yaratmaktadır.

The widespread use of new communication technologies in parallel with technological developments has created a significant transformation in social and individual life as well as in professional functioning. In this framework, digitalization has also created a change for brands. The issues related to making the world, society, resources and technology sustainable are increasingly taking place in the communication studies carried out by brands. The subject of this research is an evaluation of digital environments ranging from social media to the metaverse ecosystem in the context of brand communication and digital sustainability. In the scope of research conducted through semi- structured in-depth interviews, the opinions of 8 experts ranging from ages 23 to 55 in the fields of digital marketing, public relations, and social media have been evaluated. Within the scope of the research findings, it is observed that consumers’ expectations from brands in the field of sustainability have increased. It can be said that the possibilities offered by the Metaverse ecosystem in terms of moving many areas of the physical world to the virtual environment have an important potential in terms of sustainability. However, the increase and storage of data, the possibility of increasing data centers, cryptocurrency and electronic waste problems raise question marks.