THE PORTRAYAL OF CONSUMPTION IN FILMS: AN ANALYSIS OF FIGHT CLUB


KINAY Ö.

The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, vol.4, no.2, pp.92-104, 2014 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Consumer society is one of the terms available to describe the structure of societies today. In the filmFight Club, the act of consuming is exemplified through product placement, which the film does, butnonetheless approaches in a critical context in order to demonstrate how it directly affect the individualand society. As a type of narrative, film can be analyzed through different methods. Discourse analysis,content analysis, inter- textual analysis and semiology are some of these methods. In this study, the criticalpoint of view towards the consumer society taken on by Fight Club has been examined through a closeanalysis of the brands and products placed within the narrative structure. This analysis has beenundertaken through Cristel A. Russel s three different product placement classification systems: screenplacement, script placement and plot placement.
Tüketim toplumu , bugün yürürlükte olan toplum yapısının, yapılan birçok tanımlamalarından sadece birtanesi olmaktadır. Tüketim toplumu denilince akla ilk gelen tüketme edimi Fight Club filminde, ürün yerleş tirme uygulamasıyla bireyi ve toplumu doğ rudan etkileyen ve biçimlendiren bir yapıyı ifade etmekiçin kullanılmış ve eleş tirel bir bakış açısıyla iş lenmiş tir. Bir anlatı türü olarak sinema filmlerininçözümlenmesi pek çok farklı yöntemle yapılmaktadır. Bunlardan; söylem analizi, içerik analizi,metinlerarası ve göstergebilimsel çözümleme baş lıcaları olmaktadır. Bu çalış ma kapsamında Fight Clubfilminin tüketim toplumuna yönelik geliş tirdiğ i eleş tirel bakış açısı incelenmiş , filmin anlatısal yapısındagösterdiğ i marka ve ürünleri, Cristel A. Russel tarafından üç fark lı ürün yerleş tirme sınıflandırmasıyla;ekrana yerleş tirme (screen placement), senaryoya yerleş tirme (script placement) ve olay örgüsüneyerleş tirme (plot placement) olarak tespit edilip çözümlenecektir.