STUDY ON THE EFFECT OF USE OF LUXURY BRAND DURING THE SOCIAL IDENTITY PROJECTION OF INDIVIDUALS


BUTGEL TUNALI S.

The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, vol.6, no.3, pp.326-334, 2016 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

The "Social Identity Theory", which has been developed by Henri Tajfel & John Turner, is defined as "the part of personality perception of individual, which is created with an individual's membership a group, knowledge with this membership, paid attention and emotional commitment on this membership". Social identity theory, beyond private and personal identities, touches upon the identity of a specific group membership. According to the researches about this issue, individuals reflect their social identities in the society with the products that they consumed and with the brands that they used. In this study, social identity and social identity theory is evaluated by defining the concept of identity firstly. After that, the definition of brand and the brand identity with the definition of luxury and luxury brand is made; in the end, the effect of use of luxury brand during the social identity projection of individuals is touched upon.
Henri Tajfel ve John Turner tarafından geliştirilmiş olan Sosyal Kimlik Kuramı "Kişinin benlik algısının, bir sosyal gruba ya da topluluğa üyeliği ile oluşan bilgi birikimi, bu üyeliğe verdiği değer ve duygusal bağlılıkla oluşan parçası" şekline tanımlanmaktadır. Sosyal kimlik kuramı, kişiye özel bireysel kimliklerden ziyade, onların belli bir grup üyeliği çerçevesindeki kimliği üzerinde durmaktadır. Yapılan araştırmalara göre, bireyler sosyal kimliklerini, tükettikleri ürünler ve kullandıkları markalar aracılığı ile toplum içinde sosyal kimliklerini yansıtmaktadırlar. Bu çalışmada, öncelikle kimlik tanımı yapılarak, sosyal kimlik ve sosyal kimlik kuramı anlatılmaktadır. Sonrasında ise marka tanımı ve marka kimliği ile lüks ve lüks marka tanımlanarak, lüks marka kullanımının bireylerin sosyal kimliklerini yansıtmadaki etkisi üzerinde durulmaktadır.