TRANSFER PROHIBITION ON THE LAW ON FINANCIAL LEASING AND ON THE DRAFT LAW ON FINANCIAL LEASING COMPANIES AND FACTORING COMPANIES AND FINANCE COMPANIES


ERTÜRK B. H.

Banka ve Finans Hukuku Dergisi, vol.1, no.2, pp.65-97, 2012 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 1 Issue: 2
  • Publication Date: 2012
  • Journal Name: Banka ve Finans Hukuku Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.65-97
  • Istanbul Kültür University Affiliated: No

Abstract

"Law Amending Various Laws Concerning Housing Finance System" No. 5582 has taken effect after its promulgation in the Official Gazette dated 06.03.2007. This Law at issue has introduced some exceptions to Article 15 of the Law of Leasing, No. 3226 which was concerning transfer prohibition as a mandatory rule. In addition, the FKK m.15/2 makes transfer of financial lease contract possible. Moreover, consumers under TKHK, can benefit from housing finance system under Article 10/B of the Law on the Protection of Consumer Rights if only the subject of the Financial Leasing Contract concerns housing and this Article, introduced to the Law on the Protection of Consumer Rights (LPCR) by the Law numbered 5582, set also specially the results of cancellation of the Financial Leasing Contract of which the subject shall concern housing. However, up to the present, neither there is an explicit expression in Article 15 of the Law of Financial Leasing (LFL) in order to reach a consensus whether officially register and put annotation have constitutive effects on parties of the Contract or not, nor it made a stride for Article 25 of the LFL, concerning devastating results for lessee who violates the Contract under Article 15 of LFL but does not benefit from the Housing Financial System under Article 10/B of the LPCR. The draft law on Leasing, Factoring and Financing Companies was accepted by thee Planning and Budget committee of Turkish Parliament (TBMM) on May 3, 2012. According to Article 26 and 33 of this draft law, it is seen that Transfer Prohibition is not introduced into and the Results of Cancellation of the Contract are reasonable for both of parties. However, the same problem, regarding officially register and put annotation, still exists in the draft law. In order to eliminate the deficiencies in practice, we think that that shall take under consideration as a constitutive effect.
06.03.2007 tarihli Resmi Gazetede yayınlanan 5582 sayılı Yasa ile 3226 sayılı Yasa'nın 15. maddesine eklenen iki bend, devir yasağını yumuşatarak finansal kiralama konusu malın zilyetliğinin devrini mümkün kılan bazı istisnalar getirmiş. Ayrıca, FKK m.15/2 finansal kiralama sözleşmesinin devrini de mümkün kılmaktadır. Dahası, TKHK kapsamındaki tüketicilerin, finansal kiralama konusu malın konut niteliğinde olması halinde, konut finansmanından yararlanabileceği TKHK m.10/B"de hükme bağlanmış ve bu madde ile konut finansmanı konulu finansal kiralama sözleşmesinin feshi sonuçları da özel olarak düzenlenmiştir. Ancak, bugüne kadar ne FKK m.15"te bahsi geçen tescil ve şerhin kurucu unsur olup olmadığı hakkında fikir birliği yaratacak bir ibare bulunmaktadır ne de bahsi geçen maddenin -tüketici konut finansmanından yararlanmayan- kiracı tarafından ihlal edilmesi sonucu kendisini yıkıma sürükleyecek nitelikte olan m.25"e bir çare bulunabilmiştir. 3 Mayıs 2012 tarihinde TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda Kabul edilen Kiralama, Faktoring Ve Finansman Şirketleri Kanun Tasarısı m.26 uyarınca devir yasağını tamamen kaldırıldığını ve m.33" uyarınca da sözleşmenin feshinin sonuçları açısından daha makul düzenlemelere yer verildiği görülmektedir. Fakat tescilin kurucu bir unsur olduğunu belirten özel bir hükme yer verilmediğinden açıklayıcı olarak anlaşılması gerekse ise de uygulamadaki aksaklıkları giderebilmek açısından tescilin kurucu bir unsur olarak kabul edilmesi gerektiği kanaatindeyiz.