CORPORATE IDENTITY STUDIES: SAMPLE OF BEKO


ATAM A. A.

The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, vol.4, no.2, pp.16-39, 2014 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Today, the only purpose of all brands and foundations are creating a positive perception andintensifying this perception as a continuous. The most important factor that is the same everywhere; acorporate identity that is formed as a result of good research. A corporate identity has represented thecompany's attitude and behavior inside/outside the company. When we meet a new brand, foundation,or association, the questions about this formation appear in our mind. At that point, the corporateidentity has given an answer for these types of questions. The targets of that study are interactiontheory, corporate identity that is related to identity case, researching of the brand of Beko aboutcorporate identity, used the various materials in the brand's corporate identity and results of them. Theother part of the study is how to apply a created corporate identity by dealers and its effects onconsumers. As a result, the positive effects of corporate identity on people and being persistent areproduced with different datas.
Günümüzde bulunan bütün marka/kurumların tek amacı nihai tüketicide olumlu bir algı oluş turmak vebu algıyı sürekli pekiş tirmektir. Bunun en önemli faktörü ise iyi araş tırmalar sonucunda oluş turulmuş bir kurumsal kimliktir. Kurumsal kimlik bir firmayı ya da derneğ i insanlara kendini anlatma çabası,kurumun insanlarda görünen yüzüdür. Yeni bir marka, dernek, kurum ya da kuruluş ilekarş ılaş tığ ımızda zihnimizde bu oluş umun ne olduğ u ile alakalı sorular belirir. Kurumsal kimlik bubağ lamda oluş acak bu tür sorulara verilen bir nevi cevaptır. Çalış mamızda etkileş im kuramı, kimlikolgusu bağ lamında kurumsal kimlik, Beko markasının kurumsal kimlik açısından incelenmesi,markanın kurumsal kimliğ inde kullandığ ı çeş itli materyallerin ele alınıp, elde edilen bulguların ortayakonulması amaçlanmış tır. Çalış manın diğ er bölümünde ise oluş turulan kurumsal kimliğ in markanınbayileri tarafından nasıl uygulandığ ı, bunun tüketici üzerindeki etkileri araş tırılmış , sonuç olarak dakurumsal kimliğ in insanlar üzerindeki olumlu etkisi ve akılda kalması çeş itli veriler ile ortayakonmuş tur.