EURASIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, no.19, pp.220-237, 2005 (Peer-Reviewed Journal)
ÖZ Bu çalışmanın amacı, Çocuklar İçin Yalnızlık Ölçeği (Asher ve Wheeler,
1985)’nin Türkçe’ye uyarlanması, geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılmasıdır. Bu amaçla; 3-6. sınıf öğrencilerinin yalnızlık düzeylerini ölçmek için
geliştirilen ölçek 7. ve 8. sınıflar da dahil edilerek alt, orta ve üst sosyoekonomik düzeyden gelen 1683 (863 kız, 820 erkek) öğrenciye uygulanmıştır.
Veriler üzerinden temel bileşenler analizi yöntemi ile faktör analizi
yapılmıştır. Faktör analizi sonucunda, 3-4.sınıflar içim 11, 5-8. sınıflar içim 15
maddenin tek boyutlu bir yapı sergilediği anlaşılmıştır. Ölçeğin iç tutarlık
katsayısı her iki sınıf düzeyi için de .87, test-tekrar test yöntemi ile hesaplanan
güvenirlik katsayısı 3-4 sınıflar için .76, 5-8.sınıflar içi .87 olarak hesaplanmıştır. Ayrıca ölçeğin geçerlik çalışmaları çerçevesinde, popüler ve reddedilen
öğrencilerin yalnızlık düzeylerini ayırt edip etmediği incelenmiş ve iki grubun ölçekten almış olduğu puanlar arasındaki fark anlamlı bulunmuştur. Elde
edilen sonuçlar tartışılmış ve bazı öneriler sunulmuştur.
Anahtar sözcükler: Yalnızlık, Çocuklar İçin Yalnızlık Ölçeği