Yaygın Bir Yanlıştan Hareketle: Leff ü Neşr Sanatı ve Problemler


Köksal M. F.

Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, cilt.1, sa.24, ss.351-406, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 1 Sayı: 24
  • Basım Tarihi: 2020
  • Dergi Adı: Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.351-406
  • İstanbul Kültür Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu yazıda, leff ü neşir sanatına dair, en eski belâgateserlerinden günümüzde yazılan kitaplara kadar taramayapılarak tespit edilen problemler ele alınmış ve bunlara açıklıkkazandırılmaya çalışılmıştır. Bu makaleyle asıl vurgulanmakistenen, leff ü neşir sanatının -özellikle günümüzde yazılankitaplarda- “Bir beytin ilk mısraında bulunan iki veya dahafazla…” vb. cümlelerle başlayan tanımına olan itirazdır. Çünküeski Arap belâgatine dair kitaplarda da konuya dair yazılanArap harfli Türkçe eserlerde de leff ü neşrin bir beytin ikimısraındaki kelimeler arasında yapılacağına dair bir kayıtolmadığı gibi nazma özgü bir sanat olduğu bilgisi de mevcutdeğildir.Bu yaygın yanlışın yanı sıra tarihî süreçte bu sanatıntarifinde sebebi ve dayanağı tam olarak anlaşılmayan başkadeğişimler, tasnifinde de farklılaşmalar ortaya çıkmış, ayrıcakayda değer ayrıntılar göz ardı edilmeye başlanmıştır. Bütün buihmaller, bir yandan metinlerde mevcut leff ü neşirlerin tespitedilememesine, bir yandan da aslında başka sanatların yapıldığımetinlerin leff ü neşre örnek olarak gösterilmesine yol açmış;açıkçası leff ü neşir sanatı -artçıları hâlâ devam eden- temelli birsarsıntıya uğramıştır.Bu yazının amacı, bilimsel-akademik çalışmalardan derskitaplarına kadar yanlış tanımların ve örneklerin yer aldığı, buyüzden üniversite kürsülerinde ve lise sıralarında öğretilen busanatın aslına uygun en doğru tarif ve tasnifine ulaşmak, sebepve gerekçelerini oluşturan teferruatla birlikte sanatın doğruörneklerini ortaya koymaktır.
In this article, the problems determined by reviewing from the oldest rhetoric works to the books that are written today related to leff ü neşir art were addressed and tried to be clarified. The main point of this article is the objection of leff ü neşir art to the definition that starts with sentences such as - especially in books written today, “Two or more... in the first line of a couplet”. Since, there is no record that the leff ü neşir must be made between the words in two lines of a couplet in the both Turkish books in Arabic literacy and the ancient Arab rhetoric, and there is no information that it is an art in versification. In addition to this common misconception, other changes in the description and the classification of this art in historical process, which were not fully understood in terms of foundation, have also emerged, and significant details have begun to be ignored. All these neglect led to that the existing leff ü neşir art was not detected in the texts, and moreover, the texts with other arts were shown as an example instead of leff ü neşir; apparently, the art of leff ü neşr was shaken to the foundation, which is still in progress. The aim of this article is to find out the most accurate description and classification of this art, which is taught in universities and high schools and included with incorrect definitions and examples from scientific-academic studies to textbooks; and to reveal the correct examples of art along with the details which constructs the causes and reasons.