I. Ulusal Sağlık Bilimleri Kongresi, İstanbul, Türkiye, 27 - 28 Mayıs 2024, ss.83, (Özet Bildiri)
Amaç: Bir vakıf üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan öğrencilerin algıladıkları stres ile uyku kalitesi arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Yöntem: Tanımlayıcı tipteki çalışma, Aralık 2023-Mayıs 2024 tarihleri arasında ilgili fakültede öğrenim gören 242 lisans öğrencisiyle yürütülmüştür. Veriler yüz yüze olarak Anket Formu, Algılanan Stres Ölçeği (ASÖ) ve Pittssburgh Uyku Kalitesi İndeksi (PUKİ) kullanılarak toplanmıştır. İstatistiksel değerlendirmeler SPSS 25.0 paket programıyla, tanımlayıcı analizler, t testi, tek yönlü varyans analizi, LSD, Tukey HSD ve korelasyon analizleri kullanılarak yapılmıştır. Bulgular: Örneklemin ve çoğunluğu kadın (%80,6), hemşirelik öğrencisi (%48,8), sigara (%73,1) ve alkol (%74,4) kullanmayan, geliri giderine eşit (%50,8), günlük 3-6 saat telefonla ilgilenen (%53,7) bireylerdi ve yaş ortalaması 20,62±2,28 idi. Öğrencilerin çoğunluğu aileleriyle (%39,7) ve arkadaşlarıyla (%47,5) olan ilişkilerini iyi, akademik çevreleriyle (%53,3) olan ilişkilerini normal olarak değerlendirmekteydi. Stresle baş etmede en sık kullanılan yöntemler sırasıyla uyku/dinlenme (%56,2), mizah (%20,7) ve sosyalleşmeydi (%16,9). Öğrencilerin PUKİ ortalaması 7,64±3,01, ASÖ ortalaması ise 29,46±6,09 idi. Stres düzeylerinin sigara ve alkol kullananlarda, yaşı daha büyük olanlarda ve günde 6 saatten fazla telefon kullananlarda daha yüksek olduğu; uyku kalitesinin ise sigara kullananlarda daha kötü olduğu gözlenmektedir. Uyku kalitesi ve stres düzeyleri arasında pozitif yönde zayıf bir ilişki (r=0,35, p<0,01) olduğu, buna göre uyku kalitesi kötüleştikçe öğrencilerin stres düzeylerinin de arttığı görülmektedir. Sonuç: Öğrencilerin genel olarak uyku kalitelerinin kötü, streslerinin orta düzeyde olduğu ve stres düzeyleri arttıkça uyku kalitelerinin de kötüleştiği görülmektedir. Bu doğrultuda sağlık alanındaki öğrencilerin iyilik hallerinin artması, stresle baş etme becerileri ve uyku kalitelerinin geliştirilmesi için gerekli müfredat ve sağlık programlarının planlanması, sağlıkla ilgili eğitim kurumlarında konuyla ilgili farkındalık eğitimlerinin artırılması önerilmektedir.