BAUHAUS EFFECT ON PLACE: SPATIAL PROJECTION OF VISIBILITY IN PUBLIC SPACES


Hasgül E., Birer E.

Sanat ve Tasarım Dergisi, no.30, pp.73-87, 2022 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Publication Date: 2022
  • Journal Name: Sanat ve Tasarım Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.73-87
  • Istanbul Kültür University Affiliated: Yes

Abstract

Nowadays, public spaces are being taken on various images to make them more attractive within places they are involved in. Within the effort to continue being a social sharing center, these areas appear as a “showcase”. Public space can be defined by any means created by community and user. Public space can be defined by any means by which visibility is revealed through the communication it establishes with the society and the user. The scope of this research is to determine the importance of visibility of public space and to examine this interface constructed on design parameters of Bauhaus. For this purpose, within Bauhaus 100th anniversary events organized at Yıldız Technical University; “Bauhaus Effect in Place” titled workshop was carried out. In this workshop, students made Arendt readings and discussed the visibility criteria of public space as a method, by designing an interface that can make Bauhaus visible in university campus spaces. As a result, the comparison and evaluation of the spatial reflections of Bauhaus practices over different scales were made through Arendt’s discourse analysis, and the visibility of the projections of the public space was tried to be ensured.
Günümüzde kamusal alanlar sosyo-ekonomik nedenlerden ötürü içinde bulundukları çevreleri daha cazip hale getirilebilmek için çeşitli imajlara bürünmek zorunda bırakılmaktadır. Bir sosyal paylaşım merkezi olma özelliğini korumaya devam etme çabasıyla bu alanlar, bir “vitrin” görünümüne büründürülerek kentlilere yönelik bir çekim merkezi olarak kullandırılmak istenmektedir. Kamusal alan, içinde bulunduğu toplum ve kullanıcı ile kurduğu iletişimle görünürlüğün ortaya çıkarıldığı her türlü araç ile tanımlanabilir. Bu araştırmanın amacı; kamusal alanın görünürlüğünün önemini vurgulamak ve bu görünürlüğün Bauhaus tasarım parametreleriyle ortaya çıkarılacak olan bir arayüz üzerinden sorgulanmasıdır. Bu amaçla; Bauhaus’un 100.yılı kapsamında Yıldız Teknik Üniversitesi’nde düzenlenen “Bauhaus-100. Yılında Tasarım Festivali” etkinliği programında yürütülen “Mekânda Bauhaus Etkisi” isimli atölye çalışması yapılmıştır. Bu atölyede öğrenciler Arendt okumaları yapmış, yöntem olarak kamusal alanın görünebilirlik kriterlerini, üniversite kampüs mekanlarında Bauhaus’u görünür kılabilen bir arayüz tasarlayarak tartışmaya açmışlardır. Sonuç olarak Bauhaus pratiklerinin mekânsal yansımalarının farklı ölçekler üzerinden karşılaştırılması ve değerlendirilmesi Arendt’in söylem analizi üzerinden yapılarak kamusal mekânın izdüşümlerinin görünürlüğü sağlanmaya çalışılmıştır.