NEW REALITY IN MUSEUM


ORUÇ Z.

The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, vol.6, no.2, pp.273-290, 2016 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

In this study, virtual museums will be examined which considered as product of technology and the changing forms of communication with a structure of beyond time and space. Therefore, history of museum and its relationship with technology examined firstly. Ingress of technology to the museum life, use of technology as quality criteria at last technologic and economic race is demonstrated due to increasing competition and in order to meet the demands of museums. The development of virtual museum, the positive and negative approach towards the virtual museum has been studied. Concept of virtual museum and their types, which is not consensus yet, were tried to explain. Lastly to clarify this study, The Virtual Museum of Iraq selected and examined for reasons that will be explain later and a conclusion has been reached.
Bu çalışmada zaman ve mekanın ötesindeki yapısıyla teknolojinin ve değişen iletişim biçiminin bir ürünü olan sanal müzeler incelenecektir. Bunun için öncelikle müzenin tarihi ve teknoloji ile kurduğu ilişki incelenmiştir. Teknolojinin müze hayatına girişi, bir kalite kriteri olarak teknolojinin kullanılışı ve sonunda artan rekabet ortamı nedeniyle müzelerin taleplerini karşılamak adına girdiği teknik ve ekonomik yarış ortaya konmuştur. Çalışmanın konusu olan sanal müzelerin gelişimi, sanal müzelere karşı olumlu ve olumsuz yaklaşımlar incelenerek, henüz üzerinde fikir birliğine varılmamış olan sanal müze kavramını ve türleri açıklanıp sanal müzenin aslında ne olduğu açıklanmaya çalışılmıştır. Son olarak çalışmaya açıklık getirmek amacıyla ileride açıklanacak sebeplerle The Virtual Museum of Iraq ( Irak Sanal Müzesi) seçilerek incelenmiş ve bir sonuca varılmıştır.