Okul Öncesi Eğitimde Aile Katılımı: Öğretmenler Ne Düşünüyor, Ne Yapıyor?


Toran M., Özgen Z.

Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, cilt.6, sa.3, ss.229-245, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.229-245
  • İstanbul Kültür Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Okul öncesi eğitimde niteliğin belirleyici unsurlarından biri aile katılım çalışmalarının etkin birşekilde yürütülebilmesidir. Bu bağlamda aile katılım çalışmaları okul öncesi eğitimde büyük birönem taşımaktadır. Bu önem üzerinden mevcut araştırma okul öncesi eğitim kurumlarındauygulanan aile katılım çalışmalarına ilişkin öğretmen görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Buaraştırma, nitel araştırma desenlerinden olan fenomenoloji deseni kullanılarak yürütülmüştür.Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde kartopu örnekleme yöntemi kullanılmış ve devletve özel anaokullarında çalışan 19 kadın okul öncesi öğretmeni araştırmanın çalışma grubunuoluşturmuştur. Araştırmanın verileri yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanmış veiçerik analizi kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda “aile katılımçalışmalarına ilişkin farkındalık”, “aile katılım çalışmalarını engelleyen faktörler” ve “aile katılımıçalışmalarına yönelik geliştirilen uygulamalar ve stratejiler” olmak üzere üç tema saptanmıştır.Sonuç olarak okul öncesi öğretmenlerinin aile katılım çalışmalarına yönelik farkındalıklarınınolduğu, aile katılım çalışmaları ile çocuğun yüksek yararının gözetildiği ve çocuğun gelişimsel veakademik başarısı üzerinde etkisine yönelik inançlarının olduğu, bununla birlikte aile katılımçalışmalarını uygulamada engeller ile karşılaşıldığı ve buna yönelik uygulamalar ve stratejilergeliştirdikleri saptanmıştır.
One of the decisive elements of preschool education is the ability to conduct family involvement activities effectively. In this context, family involvement has a great importance in preschool education. With this in mind, the present research aims to examine teacher views on family involvement applied in preschool education institutions. This research was carried out using the phenomenological design pattern of qualitative research design. Snowboard sampling was used in the study group, and 19 women working in government and private kindergartens constituted the study group of preschool teachers in the research. Data from the study were collected using a semistructured interview technique and data were analysed using content analysis. As a result of the analysis of the data, three themes were identified as "awareness of family involvement ", "factors impeding family involvement " and "practices and strategies developed for family involvement ". As a result, it has been determined that preschool teachers are aware of family involvement, that family involvement and high benefit of the child are observed and that they have beliefs about the effect on the developmental and academic success of the child and that they have encountered obstacles in implementing family involvement and developed applications and strategies.