CEMÂL SÂFİ’NİN ŞİİRLERİNDE ALKIŞ VE KARGIŞLAR


Creative Commons License

SAHAN K.

Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, cilt.13, sa.29, ss.217-235, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 29
  • Basım Tarihi: 2020
  • Doi Numarası: 10.12981/mahder.681894
  • Dergi Adı: Motif Akademi Halkbilimi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: MLA - Modern Language Association Database, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.217-235
  • İstanbul Kültür Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnsan, mutlak otoriteden tarih boyunca bir şeyler istemiştir. Kendisi için; ailesi, ülkesi yada tüm insanlık için taleplerde bulunmuştur. Bu talepler ve bunların istenmesi, doğrudangüce sahip olmak/olmamakla ilişkilendirilir bir durumdur. Birinin mutlu, iyi olmasını isteyipgerçekleştirememek ya da kötü olmasını umut edip beklemek teorik olarak benzerkaynaklardan beslenmektedir. Dolayısıyla insan, her ikisi için de gücü yetmediği durumlardayardımı mutlak otoriteden umar ve taleplerini bazı kalıp ve bu kalıplarıngenişletildiği/değiştirildiği formlarla sunar. Alkış, iyi dileklerin temennisi iken kargış, kötüdileklerin dile getirilmesidir.Alkışlar – kargışlar varlığını hayatın içinde, sözlü kültürde devam ettirdiği için çağın getirileri,değişen ihtiyaçlar, koşullar altında değişimlere uğrayabilmektedir. Varlığını olduğu gibikoruyan alkışlar - kargışlar yanında güncellemeler ve yeni yaratımlar da dilde yerinialmaktadır.Tümüyle insanî olan, mutlak güçten yardım isteme güdüsü elbette dile ve buradan da edebidile sıçramıştır. Şairler ait oldukları toplumun bir parçası olarak zaman zaman alkış vekargışlarını şiir dili vasıtasıyla ortaya koymuşlardır. Vurgun, Sende Kalmış, Kıyamete Kırk Kalaisimli eserleri ve bunlar içinden bestelenmiş birçok şiiri ile ünlenmiş Cemâl Sâfi de şiirlerindemutlak otoriteden iyi ve kötü dileklerde bulunmuştur. Bu çalışmada, Cemal Safi’ninşiirlerindeki alkış ve kargış unsurları belirlenerek bunların şairin poetikasındaki yeriörnekler üzerinden çözümlenecektir.
Mankind always needed something from absolute authority throughout history. He always demanded something for the sake of his family, country or the humanity itself. Those demands and their statue of being required are a statue that associated with having a direct power or vice versa. To want someone to be good but not being able to make it happen or wishing someone that something bad happens to someone and waiting for it are theoretically the same. Hence, when mankind is not powerful enough for both, he seeks help from absolute authority and presents its requests with some patterns and in some forms, whose patterns are broadened/altered. While blessing is a way of showing regards, cursing is a way of showing bad wishes. Since applauses – imprecations continue their existences in life and oral culture, returns of the age and changing needs might go through some changes under the circumstances. Aside from applauses – imprecations which keep their existences as it is, also updates and new creations take their places inside the language. The instinct of wanting help from the absolute power, which is totally humane, have of course jumped to language and from there to literary language. Poets, as a part of their community, fromtime to time presented their applauses and imprecations through poetic language. Cemâl Sâfi who made a name for himself with his works Vurgun, Sende Kalmış, Kıyamete Kırk Kala and with many poems inside these works, also has good and bad wishes from absolute authority. This work is made for the determination of means of blessings and cursings in Cemal Safî's poems and their place in his poetry will be examined on examples.