The aim of this study is to examine the relationship between problematic Internet use of secondary school students and perceived parental attitudes. The study was conducted with 376 students, that are 189 male and 187 female and 8th Grade in 2015-2016. The Research is the scientific quality and relational model is used.Data analysis is performed by using the SPSS statistical programs, t-test, one-way analysis of variance (ANOVA) techniques and Correlation Analysis were utilized. When the findings are evaluated. it was observed that the problematic Internet usage did not significantly differ according to gender, the mother's level of education, the father's level of education, family income, mother's working, or not having own computer, but it significantly differed according to having own room, tools to connect to the internet, having tablets, computers or mobile phone or not.When the findings about relationship between problematic Internet use and perceived parental attitudes are evaluated;while The negative consequences of the internet, social benefit, excessive use and problematic internet use showed a low level negative relationship with democratic attitudes,It shows medium-level positive relationships between protecting requester attitude and authoritarian attitudes
Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin problemli internet kullanımları ile algılanan anne-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma 2015-2016 eğitim-öğretim yılında, İstanbul Güngören ilçesindeki 189'u erkek, 187'si kadın olmak üzere 376 ortaokul 8. sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma betimsel nitelikli olup ilişkisel model kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS istatistik programında yapılmış olup, t testi Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve korelasyon analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular değerlendirildiğinde; problemli internet kullanımının cinsiyet, annenin eğitim durumu, babanın eğitim durumu, ailenin aylık geliri, annenin çalışması ve kendine ait bilgisayar olup olmaması durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı ancak kendisine ait odanın olup olmaması ve internete bağlanılan araçlara göre, tablet, bilgisayar ve cep telefonuna sahip olup olmamaya göre anlamlı düzeyde farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Problemli internet kullanımı ve algılanan anne-baba tutumları arasındaki ilişkiye ait bulgular değerlendirildiğinde; internetin olumsuz sonuçları, sosyal fayda, aşırı kullanım ve problemli internet kullanımı demokratik tutum ile düşük düzeyde negatif yönlü bir ilişkiler gösterirken, koruyucu-istekçi tutum ile otoriter tutum arasında orta düzeyde pozitif ilişkiler göstermektedir