Gebe Okulu Eğitimcilerinin Gözüyle Endokrin Bozucular: Nitel Bir Çalışma


Creative Commons License

Turan Miral M., Fışkın Siyahtaş G.

Journal of Midwifery and Health Sciences, cilt.7, sa.1, ss.317-327, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Amaç:  Bu  araştırmanın  amacı  gebe  okulu programlarında  eğitimci  olarak  görev  alan  ebe  ve hemşirelerin endokrin bozucular konusundaki bilgi ve tutumlarını incelemektir. 

Yöntem:  Fenomenolojik  tipte  tasarlanan  araştırmanın  evreni,  İstanbul  ilindeki  gebe  okulu programlarında  eğitimci  olarak  görev  yapan  44  ebe/hemşireden  oluşmuştur  (N=44).  Ölçüt örnekleme  yöntemi  kullanılarak  örneklem  veri  doygunluğu  takip  edilmiş  ve  doygunluk sağlandığında  veri  toplama  işlemi  tamamlanmıştır  (n=7).  13  Eylül  2021  tarihinde  yapılan araştırmada,  veriler  odak  grup  yöntemi  ile  araştırmacılar  tarafından  oluşturulan  yarı yapılandırılmış  görüşme  formuyla  toplanmıştır.  Nicel veriler,  tanımlayıcı  istatistiksel  analizler kullanılarak, nitel veriler ise içerik analiziyle değerlendirilmiştir.  

Bulgular:  Ebe  ve  hemşirelerin  görüşme  formuna verdikleri  cevaplar  doğrultusunda;  endokrin bozucuların önemi, endokrin bozucular bilgisi, endokrin bozucular farkındalığı oluşturma ve gebe eğitimine entegrasyon  şeklinde  dört adet  tema  oluşturulmuştur. Prenatal  dönem eğiticilerinin endokrin bozucuların öneminin farkında olmalarına rağmen konu hakkındaki bilgilerinin yetersiz olduğu belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların konunun prenatal eğitimlerde yer alması ve farkındalık geliştirilebilmesi için çeşitli önerilerinin bulunduğu saptanmıştır.  

Sonuç:  Ebe  ve  hemşirelerin  endokrin  bozuculara  yönelik  çok  fazla  bilgilerinin  olmadığı  hatta kısmen  yanlış  bilgilere  sahip  oldukları  görülmüştür.  Eğitici  eğitimlerinin  içeriğine  endokrin bozucularla ilgili konuların eklenerek bilinçlendirme çalışmalarının arttırılması gerektiği sonucuna varılmıştır.