THE IMPACT OF SOCIAL MEDIA AND SMARTPHONE USE ON THE RELATION BETWEEN THE USERS AND THE NEWS IN TURKEY


BİLGİCİ OĞUZ C.

The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, vol.6, no.2, pp.82-90, 2016 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

In this article, the experiences of the users with regard to the development of new technologies (of telecommunication, internet and cellphones) in Turkey on the internet are analyzed. The objective is to demonstrate the effects of the new technologies on the practices of the internet users reaching the news via cellphone. The purpose is to observe the transformation of the daily practices on the Internet due to the evolution of the broadband, the development of the telecommunication market, the development of the adapted interface to the website ergonomics and the invention of the new technological devices such as smartphones. The aim of this study is to find out the new ways of searching news via mobile phones. We analyzed the relation between Turkish users and new information and communication technologies and the transformation of the habits of searching news and the role of social media platforms in this subject. According to our studies, the digitalization of the news, evolution of smartphones and the development of social media affect the habits and manners of reading, searching and sharing news. Nowadays, the practices of online news consumption are multiple. The interface ergonomics of websites and applications has a significant role on the media preferences of the users.
Bu makalede, Türkiye'de kullanımı giderek artan akıllı telefonların ve telekomünikasyon teknolojilerinin kullanıcıların mobil internet deneyimleri üzerindeki etkileri incelenecektir. Amaç, yeni iletişim teknolojilerinin, akıllı telefonlarla habere ulaşan kullanıcıların kullanım alışkanlıkları üzerindeki etkisini açıklamaktır. Bu araştırmanın hedefi; akıllı telefonların gelişiminin, Web ergonomisine uygun olarak tasarlanan arayüzlerin ve telekom sektöründeki gelişmelerin, kullanıcıların mobil internet üzerinde gerçekleştirdikleri davranışları ne yönde etkilediğini tespit edebilmektir. Bu bağlamda, akıllı telefonlarından habere ulaşan kullanıcıların, haber arama, okuma, paylaşma konusunda kendine yarattığı yeni yolları keşfetmeye çalışacağız. Böylece, bu çalışmayla, Türkiye'deki kullanıcıların yeni iletişim teknolojileriyle ilişkisini ve yükselmekte olan sosyal medya platformlarının haber aramadaki rolünü analiz edeceğiz. Araştırmamızın sonuçları; sosyal medya platformları ve akıllı telefonların gelişiminin ve haberlerin dijitalleşmesinin haber okuma, arama ve paylaşma alışkanlıkları üzerinde önemli bir dönüştürücü etkisi olduğunu göstermektedir. Günümüzde, internet üzerindeki haber tüketim şekilleri oldukça fazladır. Akıllı telefon uygulamalarının ve internet sitelerinin arayüz ergonomisine uygun tasarımlarının kullanıcıların medya tercihleri üzerinde büyük rolü vardır.