4. Eğitim Araştırmaları Kongresi (EAK 2023), İstanbul, Turkey, 19 - 20 October 2023, pp.98
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının yordayıcıları olarak bağlanma stillerinin rolü incelenmiştir. Araştırma grubunu 234 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcıların 152’si (%65) kadın, 82’si (%35) erkektir. Yaşları 18-25 arasında değişmektedir ve yaş ortalamaları 20.35 şeklindedir. Araştırma ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Üç Boyutlu Bağlanma Stilleri Ölçeği ve Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmada kullanılan verilerin normalliği basıklık ve çarpıklık değerleri ile test edilmiştir. Elde edilen veriler dağılımın normal olduğunu göstermektedir. Çarpıklık değerleri .792 ile .015, basıklık değerleri ise .581 ile -.059 arasındadır. Araştırma verileri Pearson Korelasyon Analizi, t Testi ve Çoklu Regresyon Analizi ile incelenmiştir. Yapılan Pearson Korelasyon Analizi sonucunda sosyal medya bağımlılığı ile bağlanma stilleri kaçınan bağlanma (r=.227, p<.01) ve kaygılı kararsız bağlanma (r=.247, p<.01) alt boyutları arasında pozitif ilişki tespit edilmiştir. Sosyal medya bağımlılığı ile bağlanma stilleri güvenli bağlanma alt boyutu arasında ise negatif bir ilişki bulunmuştur (r=.141, p<.05). Çoklu Regresyon Analizi sonucunda bağlanma stillerinin sosyal medya bağımlılığını istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde açıkladığı tespit edilmiştir (R=.293, R2=.086, F(3, 230)=7.225, p<.001). Bağlanma stillerinin sosyal medya bağımlılığına ilişkin toplam varyansın %8.6’sını açıkladığı belirlenmiştir. Araştırma sonucunda sosyal medya bağımlılığının cinsiyete göre anlamlı şekilde farklılaşmadığı tespit edilmiştir (t(232)= -.1000, p˃.05).
Anahtar Sözcükler: Sosyal Medya Bağımlılığı, Bağlanma Stilleri, Korelasyon, Regresyon