İnsanlar bedenli varlıklar olarak bedeni aracılığı ile dünyaya temas eder, onunla ilişki kurar ve etkileşime geçerler. İnsanların dünya ile ilişkisi beden üzerinden tanımlanmakta, bu ilişki doğrultusunda biçimlenmektedir. Mekan ve bedenin etkileşim içindeki devingen ilişkisi tasarımda önemli bir yere sahiptir. Mekanın, statik beden için standart üretimi yerine deneyimleyen kullanıcı için tasarlanması gerekmektedir. Çalışmada, bu anlayışla yapılandırılan Mekan-Beden Etkileşimi dersi ve bu ders kapsamında geliştirilen beden etkileşimli mekan tasarımı süreci ve sonuç ürünleri ele alınmaktadır. Mekan-Beden Etkileşimi dersi, İstanbul Kültür Üniversitesi (İKÜ), İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü tarafından Mimarlık Fakültesi lisans ortak seçmeli dersi olarak verilmektedir. Ders 2016-17 Eğitim-Öğretimi Güz ve Bahar Yarıyıllarında aynı kavramsal arkaplan ve strüktür ile planlanmıştır. Dersin temelde iki amacı vardır. Bunlardan ilki, mekan ve bedene ilişkinin deneyim merkezli yaklaşımlar hakkında öğrencilere bilgi vermektir. İkincisi ise edinilen bilginin, proje süreci ile tasarım ürününe dönüştürülerek içselleştirilmesini sağlamaktır. Bu kapsamda öncelikle hem bu çalışmanın hem de dersin kavramsal arkaplanını oluşturan mekan-beden ilişkisine deneyim odaklı bakan düşünce sistemi ortaya konmuştur. Sonrasında beden etkileşimli mekan tasarım süreci ve çıktıları, anahtar kavramlar ve beden-mekan etkileşim şekli açılarından ele alınmıştır. Dersin hedefleri bağlamında ortaya konan bu çalışmanın sonuçları, mekan-beden ilişkisi, dersin amaçları, öğrenci kazanımları ve eğitim yaklaşımları açılarından tartışılmıştır
Humans as beings with body touch, connect with and interact with the world through their bodies. Relationship between humans and the world is defined via their body and the bodies are shaped in accordance with this relationship. Dynamic and interactive relationship between space and body has a vital role in design. Space should be designed for the user who experience instead of the standard production for static body. This study addresses the Space-Body Interaction course constructed in this understanding and the process of body-interactive space design developed within that course and its outcome products. The Space-Body Interaction course is provided as an undergraduate, shared elective course of Faculty of Architecture by Istanbul Kültür University (IKU), Department of Interior Architecture and Environmental Design. The course was planned in the same conceptual background and structure in the fall and spring terms of the academic year of 2016-2017. There are two objectives of the course: The first one is to inform students of the experience-based approaches of the space-body relationship. The second is to ensure transformation and internalization of the knowledge into a design product through a project process. To that end, the thinking systems that handle the space-body relationship which presents the conceptual background of both this study and this course in an experience-focused manner was put forth primarily. Next, process and outputs of the body-interactive space design, key concepts and perspectives of body-space interaction were addressed. The results of the study achieved within the context of course objectives were discussed in terms of body-space relationship, course objectives, student attainments and educational approaches