Araştırmanın genel amacı, İran, Hollanda ve Türkiye’de eğitim kurumlarında görev yapacak olan rehberlik ve psikolojik danışmanlık/danışmanlık/sosyal hizmetler uzmanı yetiştiren lisans programlarının benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırmak ve Türkiye’deki RPD lisans programına ilişkin öneriler geliştirmektir. Nitel bir çalışma olan bu araştırma tarama modelinde tasarlanmış; yatay ve tanımlayıcı yaklaşımları temele alan bir karşılaştırmalı eğitim araştırmasıdır. Araştırmada İstanbul Kültür, Mohaghegh Ardabili ve Saxion üniversitelerinin RPD/danışmanlık/sosyal hizmetler programları karşılaştırılmıştır. Araştırma verileri doküman incelemesi yöntemiyle elde edilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre her üç üniversitede de genel amaçların belirlenmesinde öğrenen merkeze alınmaktadır. Mohaghegh Ardabili ve İstanbul Kültür üniversitesi programlarının çıktılarında öğretmenlik mesleğine yönelik yeterlikler de bulunurken; Saxion üniversitesinin programında bu yeterlikler yer almamaktadır. İstanbul Kültür ve Mohaghegh Ardabili üniversitesindeki derslerin sayısı Saxion üniversitesine göre fazladır. Seçmeli dersler İstanbul Kültür üniversitesinde diğer iki üniversiteye göre daha fazla iken; hem teorik hem uygulamalı olan dersler bu üniversitelere göre İstanbul Kültür üniversitesinde daha azdır. Her üç üniversite de öğrenci değerlendirmelerinde çoğunlukla araştırma ödevi raporunun ve dönem sonu yazılı sınavının dikkate alındığı görülmektedir. Bununla birlikte Mohaghegh Ardabili ve Saxion üniversitelerinde öğrencilerin mezun olabilmeleri için son dönemdeki bitirme projesini tamamlamaları gerekmektedir.
The purpose of the research is to compare the similarities and differences of the undergraduateprograms that train guidance and psychological counseling/ counselling/ social services specialists who willwork in educational institutions in Turkey, Iran and Holland and to generate recommendations for GPCundergraduate programs in Turkey. This qualitative study is a comparative educational research based onhorizontal and descriptive approaches and was designed in survey model. GPC/counseling/social services undergraduate programs of Istanbul Kültür, Mohaghegh Ardabili and Saxion Universities are compared. Theresearch data were obtained by document analysis method. Descriptive analysis method was used in theanalysis of research data. According to the findings obtained from the research, the learner is taken to thecenter in determining the general objectives in all three universities. While Mohaghegh Ardabili and IstanbulKültür University have competencies for teaching profession as a program output, these competencies are notincluded in the program of Saxion University. The number of courses at Istanbul Kültür and MohagheghArdabili University is considerably higher than at Saxion University. While elective courses are higher inIstanbul Kültür University than the other two universities; the courses both theoretical and practical, are lessin İstanbul Kültür University than these universities. It is seen that the research paper and the written exam atthe end of the semester are taken into consideration in student evaluations in all three universities. However,in order to graduate at Mohaghegh Ardabili and Saxion universities, students have to complete the finalproject.