When the word "cinema" is mentioned the first definition most commonly given is the sequence ofpictures which reflects the emotions and moods of people in different circumstances in a certain timeframe, composed of three main parts which are introduction progression and result. There is so muchpain and sacrifice in production of this art. Today especially in developing countries, like Turkey, theart of cinema is still in a fragile,unprotected and extraordinary condition. In spite of these roughconditions there are some cinema labourers shining like stars in this art who are appreciated by peoplebecause of their remarkable effort. With their productions these actors and actreeses who have talent incharacter and typecasting acting which are also rare all around the world, are real inspirers to peoplethat are keen to learn the history of cinema or willing to work directly in this art. In this study, thedefinition of character and typecasting acting, when they are created and how they are formed areconsidered. It is aimed to give hints to all people who are interested in Turkish cinema history byanalysing one of the best examples of the character and typecasting actors in Turkish cinema history,Sadri Alış ık and the characters which he created.
Sinema, güzel sanatların dalı olarak, yansıtılmaya uygun olan filmleri gerçekleş tirme ve yaratmasanatıdır. (TDK, 1998, syf. 1987) B u sanatın oluş ma sürecinde büyük acılar, fedakarlıklar ve emeklergösterilmiş tir. Bugün özellikle Türkiye gibi geliş mekte olan ülkelerde sinema sanatının yaratılmakoş ulları oldukça sıradış ı, bugün bile korunamayan ve kırılgan bir durumdadır. Ancak tüm bu zorlukoş ullara rağ men bu sanatın içinde ış ıldayan ve bu sanata verdiğ i emekle halkın kalbini kazanansinema emekçileri bulunmaktadır. Karakter ve tipleme oyuncuları gibi dünyada da ender olarakbulunan bu yetenekli kimseler ortaya koydukları yapıtlarla sinema tarihini öğ renmek isteyen veya busanat dalı içinde çalış mayı arzu eden herkese ilham kaynağ ı olmuş lardır. Bu çalış mada karakter vetipleme oyunculuğ unun ne anlama geldiğ i, nasıl meydana gelip ş ekillendiğ i ele alınmaktadır. Türksinema tarihinde karakter ve tipleme oyunculuğ unun en iyi örneklerinden biri olan Sadri Alış ık veonun ortaya koyduğ u karakter örnekleri de incelenmektedir. Yöntem olarak öncelikle karakter vetipleme olgusunun etimolojik kökeni, sinemada doğ u ş u, yeri ve önemi incelenmektedir. Birtakımkarakter ve tipleme teorileri ve bu teoriler ış ı ğ ında Sadri Alış ık ve oynadığ ı Fıstık Gibi Maş allahfilmi hareket devinimleri doğ rultusunda incelenerek sinema tarihine ilgi duyan herkese fikir vermekamaçlanmaktadır.