Zihin Engelliler Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Beklentilerinin Belirlenmesi


Creative Commons License

Öncül N., ACAR Ç., Çolak A., AKSOY F., DALGIN EYİİp Ö., Sani-Bozkurt S., ...Daha Fazla

Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, cilt.12, sa.1, ss.125-150, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğinden beklentilerinin belirlenmesi, nitelikli öğretmen yetiştirme arayışlarına katkı sunması açısından önem taşımaktadır. Bu araş- tırma, Zihin Engellileri Öğretmenliği Programı’ndaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin beklentilerinin ortaya konması amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, betimsel desen kullanılarak tasarlanmıştır. Araştırmanın evreni, bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi Zihin Engelliler Öğretmenliği Lisans Programı’nda son sınıfa devam eden ve hâlihazırda Öğretmenlik Uygulaması I dersine kayıt yaptırmış 78 öğretmen ada- yıdır. Veriler, 2017-2018 öğretim döneminde yarı-yapılandırılmış görüşme tekniğiyle top- lanmış, betimsel olarak analiz edilmiştir. Bulgular, öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğinden sosyal, ekonomik, meslekî gelişim, yasal ve yönetsel düzenlemeler açı- sından beklentileri olduğunu göstermektedir. Öğretmen adaylarının meslekten önce- likli beklentileri arasında; saygın role sahip olma gibi sosyal beklentiler, yüksek maaş ve ekonomik ayrıcalıklar gibi ekonomik beklentiler, hizmet-içi eğitim, seminer ve konferanslara katılma gibi meslekî gelişim beklentileri ve kıyafet serbestliği ya da alan dışı atamaların yapılmaması gibi yasal ve yönetsel düzenleme beklentileri yer almaktadır. Bulgular, öğretmen adaylarının mesleğe ilişkin sosyal, ekonomik ve mes- lekî gelişim beklentileriyle ilgili daha önce elde edilen araştırma bulgularıyla da ör- tüşmektedir.
Determining the teaching profession expectations of preservice teach- ers is essential in contributing to the search for qualified teachers. The current study was carried out to reveal the expectations of pre-service teachers attending the department of teaching individuals with intellec- tual disabilities. In the study, the descriptive design was used. A total of 78 senior preservice teachers who have already enrolled in Teaching Practice I course participated in the study. The data were collected using semi-structured interviews and analyzed descriptively. The findings show that preservice teachers have social, economic, professional de- velopment, legal and managerial regulations expectations from the teaching profession. The highest frequency had a prestigious role in the social dimension, high salary and economic privileges in the economic dimension, in-service training, participating the seminars, courses, and conferences in profes-sional development dimension, and freedom of clothing and not ap-pointing the out-of-department teachers into special education field in legislative and executive regulation dimension. The findings are consistent with the previous research.