GLOBAL VE YEREL ENERJİ ŞİRKETLERİNİN VİZYON İFADELERİNİN İNCELENMESİ


DEVECİYAN M. T.

Yönetim Bilimleri Dergisi, cilt.22, sa.Özel Sayı: Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları, ss.1619-1637, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 22 Sayı: Özel Sayı: Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.35408/comuybd.1489987
  • Dergi Adı: Yönetim Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1619-1637
  • İstanbul Kültür Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çalışma ile global ve yerel en başarılı enerji şirketlerinin (Fortune Global 500 ve ISO 500 sıralamasına göre) vizyon bildirileri içerik özellikleri ve aralarında fark olup olmaması bakımından analiz edilerek, vizyon bildirileri ile hangi özelliklerin/kelimelerin vurgulandığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi nitel araştırma yöntemlerinde sıklıkla kullanılan ölçüt örnekleme tekniğine göre belirlenmiştir. Fortune Global 500 ve Uluslararası Standartlar Teşkilatı 500, 2022 web sayfalarında (8-10 ocak tarihleri arasında) en başarılı olarak sıralanan enerji şirketlerinden ilk on altısı araştırmaya dahil edilmiştir. Vizyon bildirileri betimsel nitel içerik analizi ile incelenmiş, temalar altında değerlendirilmiş, sıklıkla kullanılan kelimeler Maxqda 2022 nitel veri analiz programı yardımı ile tespit edilmiş ve görselleştirilmiştir. Ayrıca vizyon bildirileri Kantabutra (2008)’in sınıflandırmış olduğu bileşenlere sahip olup/olunmaması açısından da değerlendirilmiştir. Araştırma sonucuna göre global şirket vizyon temaları; “sürdürülebilirlik ve çevresel sorumluluk”, “müşteri odaklılık ve kalite”, “inovasyon ve teknoloji liderliği” olarak, yerel şirket vizyon temaları ise “liderlik ve örnek olma”,”yenilik ve teknoloji odaklılık” olarak bulgulanmıştır. Kantabutra (2018) vizyon bileşenlerine göre; yerel ve global şirketlerin vizyon beyanları karşılaştırıldığında ise; her ikisinde de en çok yer alan vizyon bileşeninin “netlik” olduğu saptanmıştır. Vizyon bildirilerinde en çok tekrarlanan kelimenin ise araştırma için seçilen sektör olduğundan “enerji” kelimesi olduğu izlenmiştir. Sonuç olarak, bu araştırma enerji sektöründeki şirketlerin vizyonlarını anlamak ve karşılaştırmak için değerli bir katkı sağlamaktadır. Şirketlerin stratejik hedeflerini belirleme ve çalışanlarını motive etme konusundaki yaklaşımlarını anlamak için bu tür çalışmaların farkındalık yaratması beklenmektedir.
The study aimed to analyze the vision statements of the most successful global and local energy companies (according to Fortune Global 500 and ISO 500 rankings) in terms of their content features and whether there are differences between them, and to determine which features or words are emphasized in the vision statements. The sample of the research was determined according to the criterion sampling technique, which is frequently used in qualitative research methods. The first sixteen of the energy companies listed as the most successful on the Fortune Global 500 and International Organization for Standardization 500, 2022 websites (between January 8-10) were included in the research. Vision statements were examined with descriptive qualitative content analysis, evaluated under themes, and frequently used words were identified and visualized with the help of the Maxqda qualitative data analysis program. In addition, vision statements were evaluated in terms of whether they had the components classified by Kantabutra (2008). According to the research results, global company vision themes are; "sustainability and environmental responsibility", "customer focus and quality", and "innovation and technology leadership", and local company vision themes were found as "leadership and exemplary", "innovation and technology focus". According to Kantabutra (2008) vision components; When the vision statements of local and global companies are compared; It was determined that the most common vision component in both of them was "clarity". It was observed that the most repeated word in the vision statements was the word "energy", as it was the sector chosen for the research. In conclusion, this research provides a valuable contribution to the understanding of the trends and focus areas in the sector by examining the vision statements of the most successful energy companies. It is expected that such studies will raise awareness to understand companies' approaches to determining their strategic goals and motivating their employees.