These days specially urban marketing is getting important because of globolization. Modern cities aretaking control of their countries, economical destiny. Specially urban marketing now, has to bestrategical and sustainable. In today s marketing area film and city marketing has got a directrelationship. Cities, now using movies as a marketing device. Films are creating their own reality. Butthat reality is in these days for city marketing useful and creating attractiveness. City related artthemes using by movies. Movies using that art themes with a new way and in the end themes startingcontrol cities images. This study mostly leveraged published literature in the field of urban marketing.Study aiming the semologically finding real meaning of art themes used by movies. Art theme andmovie relationship creating by myth. Mythies and art themes marketing power is a big advantage forcities.
Günümüz dünyasında, küreselleş me ile birlikte kentlerin ülkeleri adına önemi artmış tır. Kentlerin,pazarlama adına yaptığ ı çalış maların çağ ımızda sürekli ve stratejik bir ş ekilde yapılması gerekliliğ iortaya çıkmış tır. Filmlerin içeriğ inde bağ lı olarak farklı imajlarla ele alınan kent, çağ ımızda sinemanınpazarlama ve algıyı yönetme yeteneğ inden yararlanmaktadır. Kentlerin sinemada kendilerini sanatsaltemalar aracılığ ıyla görünür kılmaları, filmlerde kentlerin çeş itli sanatsal elemanlarla özdeş leş mesineneden olmuş tur. Sinema filmlerinde kentin göstergesi haline gelmiş olan sanat eserleri, sinemadayapılan çeş itli mit yüklemeleri aracılığ ıyla önemli bir pazarlama elemanı haline gelmiş tir. Bubağ lamda, sinema filmlerinde kullanılan sanatsal içerikli görsel göstergelerin kent pazarlaması adınanasıl kullanıldığ ı ve sanat eserlerine kentleri pazarlayabilmek adına ne tip mit yüklemeleri yapıldığ ıgörsel göstergeler aracılığ ıyla incelenecektir.