D İ J İ TALLEŞ MENİ N KENTSEL Kİ MLİ K BAĞ LAMINDA ÇEVRESEL GRAFİ K TASARIMA ETKİ S İ : LED TABELA ÖRNEĞİ


SATIR D. A.

The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, cilt.5, sa.1, ss.54-66, 2015 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

21. yüzyılda ekonomik yapı, politik yaş am ve kültürel süreçlerin tüm düzlemlerinde meydana gelendeğ i ş imlerin en yoğ un olduğ u mekan, kentlerdir. K entlere yönelen insan yoğ unluğ u ve kentselmekanın tüketim toplumunun ideolojik yapısına uygun olarak biçimlenmesi ile birlikte tüketim artmış ve buna bağ lı olarak reklam ve tanıtım hizmetlerinde de değ i ş imler baş lamış tır. Bu kü reselle ş mesürecinde teknolojide yaş anan değ i ş im ve dönüş ümün yarattığ ı dijitalleş me sonucu, insana iliş kinherş eyin temelini oluş turan kentte kimlik, tasarım ve görsel kirlilik sorunlarının ortaya çıktığ ıgörülmektedi r. Kentte oluş an bu dönüş ümde yer alan görsel kirliliğ in unsurlarından biri ise ledtabelalardır. Bu doğ rultuda l ed tabel aların yer alış süreci ve rolü eleş tirel bir yaklaş ımla irdelenmiş ,çevresel grafik tasarım çerçevesinde örnekler verilerek gündelik yaş ama yönelik duyarlı bir yaklaş ımgetirilmesi amaçlanmış tır. Kentli bireyin hayatında önemli bir yer tutan, İ stanbulda sayıları hızla artanled tabelaların mağ aza ve dış cephe kaplamalarında, yer alış boyutlarıyla, konumlarıyla, birarayageliş lerinde, dizilimlerinde, hiyerarş ik düzen değ erlendirilmelerinde tabelaların kendi içinde bulunanrenk, tipografi, yazı karakteri anatomisi, harf aralıkları gibi biçimsel sorunlar olduğ u tespit edilmiş tir.Bu bağ lamda kullanım boyutu (pragmatik) kapsamında analizler yapılarak, çözüm önerilerigetirilmeye çalış ılmış ve grafik tasarım disiplinin bakış açısıyla kent okuması yapılmış tır.
Cities are the places where changes in all platforms of cultural processes, political life and economicalstructure in the 21st century are the most intense. With the number of people heading to cities and thecorresponding formation of urban space according to the ideological structure of consumer society, theconsumption has increased and accordingly changes have begun in advertising and promotingservices. In the process of globalization, as a result of digitalisation created by change and formationin technology, it is seen that in the city, which is the base of everything about human, identity, designand visual pollution problems have arisen. One of the elements of this visual pollution during theformation in city is LED boards. In this context, the process and the role of the presence of LEDboards is studied argumentatively, with examples in the frame of graphic design, a sensible approachto daily life is aimed to achieve. Having an important place in the life of an urban resident, LEDboards with their increasing number is determined to have some problematic figural issues on thecolour they include, typography, font characteristics and word space considering their size on theshops and sidings, their positions, and their aggregation, sequence and their evaluation of hierarchalsystem. Concordantly, some analysis has been performed on pragmatic size of LED boards and somesolutions have been intended to put forth. Again, in this part, while different disciplines have beenblended, Urban study has been carried out with the graphic design discipline perspective.