Bilinçli Tüketim Eğiliminin Tüketici Aktivizmi Oluşumundaki Rolü


Creative Commons License

Demir F., Özkök Şişman Ö.

Fenerbahçe Üniversitesi Ulusal Marka Yönetimi Kongresi, İstanbul, Türkiye, 25 Nisan 2024, ss.361-386, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.361-386
  • İstanbul Kültür Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dünya kaynaklarının kullanım sınırlılığına bağlı olarak çevre bilincinin ve toplumsal

olgulara bağlı olarak kamusal sorumluluk bilincinin artması, tüketime olan bakışın ve

tüketim alışkanlıklarının da değişmesine neden olmaktadır. Bu kapsamda aşırı tüketim

sebebiyle doğal kaynakların zarar görmesi ve sosyal problemlerin ortaya çıkması

tüketicileri tüketim alışkanlıkları konusunda bilinçli tercihlerde bulunmaya

yönlendirmektedir. Bilinçli tüketim, tüketicilerin tercihlerinde sorumlu ve etik bilinçle

karar verme anlayışını ifade etmektedir. Günümüzde çevreye ve topluma karşı duyarlı

olan birey, tüketici kimliğiyle karar verirken bu duyarlılığını sürdürme çabası da gösterme

ihtiyacı duymaktadır. Buna bağlı olarak tüketicilerin bilinçli tüketim anlayışını

benimsemeleri ile markalara ve markaların bu konudaki çabalarına karşı duyarlılık

göstermeleri de paralel olarak gerçekleşmektedir. Bu anlamda karşılık bulamayan

tüketicilerin ise bilişsel olarak aktivist tüketici tutumuna yaklaştığı görülmektedir.

Tüketici aktivizmi ekonomik, sosyal, politik ya da ekolojik nedenlerle tüketicilerin

bilinçli olarak gerçekleştirdikleri satın almama ya da satın almaktan kaçınma eylemleri

olarak açıklanmaktadır. Tüketiciler, boykot, negatif WOM, markayı terk etme, reklam

tahrifleri gibi tepkilerle aktivist eylemlerde bulunmaktadır. Bu bilgiler doğrultusunda

araştırmanın temel amacı bilinçli tüketim eğiliminin tüketici aktivizmi oluşumundaki

rolünü ortaya koymaktır. Nitel araştırma yöntemlerinden derinlemesine mülakat görüşmesinin tercih edildiği bu araştırmada, 6’sı kadın, 6’sı erkek 12 kişiyle görüşmeler

yapılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışma,

bilinçli tüketimle ilgili görüşlerin ortaya konması ve tüketici aktivizmine dönüşüp

dönüşmediğinin tespiti konusunda önem arz etmektedir.

Increasing environmental awareness due to the limited use of world resources and public

responsibility awareness due to social facts also causes a change in the view of

consumption and consumption habits. In this context, the damage to natural resources and

the emergence of social problems due to excessive consumption direct consumers to make

conscious choices about their consumption habits. Conscious consumption refers to the

understanding of consumers making responsible and ethical choices. Nowadays, the

individual sensitivity to the environment and society needs to make an effort to maintain

this sensitivity while making decisions as a consumer. Accordingly, consumers adopt a

conscious consumption approach and show sensitivity towards brands and their efforts. It

is seen that consumers who cannot find a response in this sense are cognitively

approaching an activist consumer attitude. Consumer activism is the conscious actions of

consumers not to buy or to refrain from buying for economic, social, political, or

ecological reasons. Consumers take activist actions with reactions such as boycotts,

negative WOM, brand abandonment, and advertising distortions. In line with this

information, the primary purpose of the research is to reveal the role of conscious

consumption tendency in forming consumer activism. In this research, in which in-depth

interviews were preferred among qualitative research methods, interviews were

conducted with twelve people, six women, and six men. The data obtained was analyzed

using the descriptive analysis method. The study is essential in revealing opinions about

conscious consumption and determining whether it turns into consumer activism.