TÜRKİYE’DE KUYUMCULUK SEKTÖRÜNDE KADIN GİRİŞİMCİLİĞİ


Haykir M., Taksi Deveciyan M.

İstanbul üniversitesi kadın araştırmaları dergisi (Online), cilt.2, sa.17, ss.91-99, 2018 (Hakemli Dergi)

Özet

Kadın gücünün ekonomiye katılımının artması ile, özellikle yönetim alanındaki çalışmalarda, kadın girişimciliğini konu alan araştırma sayısındaki artış dikkat çekicidir. Kuyumculuk gibi tarihi milattan önce yüzyıllara dayanan ve ekonomiye katkısı yoğun bir sektördeki, cinsiyet yapısının neredeyse hiç incelenmemiş olması ise; sektörün gelişimi açısından negatif bir gelişme olarak nitelendirilebilir. Literatür incelendiğinde ve sektörel kaynaklardan bilgi edinildiğinde; kuyumculuk sektöründeki kadın girişimciliğinin diğer sektörlere oranla daha geriden geldiği gözlemlenmektedir. Kuyumculuk sektöründe kadın girişimci oranının azlığında ise; sektörün geleneksel üretim sistemlerine olan bağlılığı, usta-çırak ilişkisinin halan devam etmesi, çalışma ortamlarının uygun olmaması ve kadına yönelik cinsiyet eşitsizliğinin yaygın olması etkili nedenler olarak sıralanmaktadır.Kuyumculuk sektörü gibi, ekonomik kalkınmada lokomotif görev üstlenen sektörlerde; kadın girişimciliğinin incelenmesi, cinsiyet orantısızlığının altında yatan nedenlerin ortadan kaldırılmasında yönelik yardımcı olacak ve ülke refahına da katkı yapacaktır.