The law on Protection of Consumer, No 6502 includes more detailed provisions in terms of providing information to the consumer when compared to previous law. Information shall be provided to the consumer within a reasonable period of time. This period shall enable the consumer to evaluate positive and negative points before concluding the contract. In this study, the obligation to inform the consumer is analysed and evaluated, taking into account several types of consumer contracts. Informing the consumer is a legal obligation for other contracting party. In this context, information form/document shall be provided to the consumer. In the event of breach of this obligation, administrative fines shall be applied. Additionally, protection of consumer is possible in accordance with the general provisions (for example, culpa in contrahendo, fraud). Finally, it should be emphasised that the rule of good faith plays an important role in determining the extent of obligation to inform the consumer.
6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun, tüketicinin bilgilen-dirilmesi konusunda, eski 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a göredaha geniş düzenlemeler getirmiştir. Tüketicinin, sözleşmeden makul süre önce bilgi-lendirilmesi, sağlıklı karar verebilmesi bakımından önem taşır. Çalışmamızda, bilgilen-dirme yükümlülüğü, çeşitli tüketici sözleşmeleri dikkate alınarak ele alınmıştır. Bilgi-lendirme yükümlülüğü sadece, 6502 sayılı Kanunda düzenlenen hükümlerle sınırlı de-ğildir. Genel hükümler de, bu bağlamda dürüstlük kuralı da bu yükümlülüğün varlığı-nın, kapsamının belirlenmesinde önemli rol oynar. Yükümlülüğün yerine getirilmemesi,hile ve culpa in contrahendo kavramları bakımından da değerlendirme yapılmasını ge-rekli kılar. Bilgilendirme yükümlülüğünün ihlalinin yaptırımı sadece idari para cezasıdeğildir. Bu yükümlülüğün ihlal edilmesi durumunda tazminat yaptırımı da sözkonusuolur.