Comparison of Environment Standards of Early Childhood Education Institutions: Turkey, Singapore, Australia, New Zealand, and Switzerland Example


Erbil Kaya Ö. M., Türkkent E., Özer M., Ertan N. C., özer o., Yüksel Aykanat Y. B.

Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.28, no.6, pp.2227-2242, 2020 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 28 Issue: 6
  • Publication Date: 2020
  • Doi Number: 10.24106/kefdergi.4030
  • Journal Name: Kastamonu Eğitim Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.2227-2242
  • Istanbul Kültür University Affiliated: No

Abstract

In the process of designing early childhood education environment, the countries’ standards regarding the law and legislations become decisive. When the Turkey is handled in that respect and the differences of the educational environment provided at the early childhood education institutions are considered, it may be concluded that there is no national standard in the relevant legislation. The purpose of this study was to examine the indoor and outdoor environment standards of Turkey (2015), Singapore (2016), Australia (2016), New Zealand (2018), and Switzerland (2019) comparatively. Document analysis, which is one of the qualitative research methods, was used for this purpose. Data collection process was conducted through this method, so early childhood education environment standards manuals of Turkey (2015), Singapore (2016), Australia (2016), New Zealand (2018), and Switzerland (2019) were examined. As a result of the data analysis, it was seen that there are similar and different aspects regarding the standards of preschools’ indoor and outdoor environment properties of the countries. Therefore, effort put on to improve national standards of pre-schools in terms of indoor-outdoor educational environment and inspecting these educational institutions regarding compliance with these standards of is highly important.
Okul öncesi dönemde eğitim ortamlarının hazırlanmasında ülkelerin konu ile ilgili yasa ve yönetmeliklerinde yer alanstandartlar belirleyici olmaktadır. Bu açıdan Türkiye ele alındığında ve okul öncesi eğitim kurumlarının sağladıkları eğitselortam açısından farklılıkları göz önünde bulundurulduğunda ilgili yasa ve yönetmeliklerde ulusal bir standardın olmadığıgörülmektedir. Bu araştırmanın amacı; Türkiye (2015), Singapur (2016), Avustralya (2016), Yeni Zelanda (2018) ve İsviçre(2019)’nin okul öncesi sınıf içi ve sınıf dışı eğitim ortamlarına dair standartların karşılaştırmalı olarak incelenmesidir.Araştırmada nitel araştırma deseninde, doküman analizi yönteminde gerçekleştirilmiştir. Doküman analizi aracılığıyla Türkiye(2015), Singapur (2016), Avustralya (2016), Yeni Zelanda (2018) ve İsviçre (2019) ülkelerine ait okul öncesi eğitim ortamlarınıbetimleyen eğitim standartları incelenmiş ve döküman analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Veri analizi sonucunda ülkelerinokul öncesi eğitimde sınıf içi ve sınıf dışı eğitim ortamları ile ilgili standartlara ilişkin benzer ve farklı yönlerin olduğugörülmüştür. Bu nedenle Türkiye’de okul öncesi dönemde sınıf içi ve sınıf dışı eğitim ortamlarına dair standartlarıngeliştirilmesi ve eğitim kurumlarının bu standartlara uygunluğunun denetlenmesi önem kazanmaktadır.