The Effectiveness of a Peer Support Program on Coping with Bullying


GÜNAY S., CAN G.

Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, vol.8, no.51, pp.266-294, 2018 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 8 Issue: 51
  • Publication Date: 2018
  • Journal Name: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.266-294
  • Istanbul Kültür University Affiliated: Yes

Abstract

The purpose of this study is to examinethe effects o a peer support program onsecondary school students’ skills to cope with bullying. There were total 100 subjects, 42 ofwhom were in experimental group, 16 of whom were peer supporter group and 42 of whomwere in control group. The research carried out with quasi experimental nonequivalentcontrol group design reflects also mixed design characteristics. In the comparison ofexperimental and control group measurements, ANCOVA and ANOVA for repeated measureswere used. Data obtained from interview technique were analyzed by means of contentanalysis. Although there were no significant differences between the groups in respect to theiraverage victim scores that they obtained from repeated measures, it was determined that thevictim scores of these groups decreased significantly after the experiment. The unexpecteddecreases in the victim scores of control group in the final and follow-up tests was associatedwith an uncontrollable vairable. However majority of the students in the experiment groupstated that their experiences and feelings during the implementation process were positive.
Bu araştırmada zorbalıkla baş etmeye yönelik akran destek programının, ortaokul öğrencilerinin zorbalıkla baş etme becerileri üzerindeki etkileri incelenmiştir. Çalışma grubunu; deney grubunda 42 öğrenci, akran yardımcısı grubunda 16 öğrenci ve kontrol grubunda 42 öğrenci olmak üzere toplam 100 katılımcı oluşturmuştur. Eşitlenmemiş control gruplu yarı-deneysel desende yürütülmüş olan araştırma karışık desen özelliklerini de yansıtmaktadır. Deney ve kontrol gruplarının ölçümlerinin karşılaştırılmasında ANCOVA ile tekrarlı ölçümler için ANOVA kullanılmıştır. Deney grubundan programla ilgili “görüşme tekniği” yoluyla elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Gruplar arasında ön test, son test ve izleme testlerinden elde ettikleri ortalama puanlar açısından anlamlı bir farklılık bulunmamasına rağmen, kontrol grubunun kurban puanlarının deneyden sonra anlamlı düzeyde azaldığı tespit edilmiştir. Kontrol grubunun kurban puanlarının da son testte ve izleme testlerinde beklenmedik düzeylerde düşmesi kontrol edilememiş bir değişkenle ilişkili bulunmuştur. Deney grubu öğrencilerinin büyük çoğunluğu akran destek programının zorbalıkla baş etme becerilerini geliştirmede etkili olduğunu, uygulamadan fayda gördüklerini ifade etmişlerdir.