SOSYAL PAZARLAMANIN FİRMALARIN PERFORMANSLARI VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKLERİNE ETKİSİ


Korkarer S., Taksi Deveciyan M., Çetin C.

cilt.4, sa.12, ss.566-581, 2017 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 4 Sayı: 12
  • Basım Tarihi: 2017
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.566-581
  • İstanbul Kültür Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dijitalleşme ve teknoloji ile birlikte değişimin ivmelenmesinin arttığı günümüzün postmodern

dünyasında tüketiciler, tercihlerini sadece fiyat ve kalite bazlı değil, aynı zamanda çevreye olan duyarlılığa göre de biçimlendirmektedir. Bu bağlamda, dönemin şartlarına istinaden her alanda olduğu gibi pazarlama bakış açısı da müşterileri salt rasyonel karar alan varlıklar değil sosyal, duygusal varlıklar olarak da görecek şekilde evrimleşmiştir. Yapılan araştırmalar, çevre ve insan odaklı konularla ilgilenen şirketlerin insanlar üzerinde pozitif etki yarattığı ve bu şekilde iyi bir amaçla ilişkilendirilen bir ürünü desteklemek için insanları, bu şirketlerin ürün ve hizmetlerini almaya eğilimli hale getirdiğini ortaya çıkarmaktadır. İşletmeler bu sebeple, kar amacı gütmeyen kurumlar, kamu kurumları ile ortaklıklar kurmaya başlamış, toplumsal ve sosyal konulara duyarlı faaliyetlerde bulunarak ve faaliyetlerini ürünleri ile ilişkilendirerek insanların ruhlarına ulaşmak ve dolayısıyla da kendilerine müşteri çekebilecekleri ve sadık müşteri oluşturabilecekleri sosyal pazarlama stratejilerini oluşturmak durumunda kalmışlardır. Firmalar, sosyal pazarlama ile ekonomik ve sosyal kazanımlar elde etmektedirler. 1980 lerde American Express’in Hürriyet Heykeli hareketi ile başlayan bu stratejide

kampanyalar, çift yönlü amaca hizmet etmektedirler; bir taraftan sosyal konularda farkındalığı artırmak,

desteklemek diğer taraftan kurum itibarını, sadakati ve finansal kazanımları artırmak. Böylece işletmeler kısa süreli yaptıkları yardım faaliyetlerini karşılıklı kazan kazan çerçevesinde uzun vadeli, planlanmış, etkili bir strateji haline dönüştürmüşlerdir. Bu çalışmada sosyal pazarlama ile ilgili alanyazın ve stratejinin firmaların performansları ve sürdürülebilirlikleri üzerine olan etkileri incelenecektir.