8.th ICOESS - INTERNATIONAL CONGRESS OF EURASIAN SOCIAL SCIENCES, Muğla, Türkiye, 25 - 28 Nisan 2024, ss.76-77, (Özet Bildiri)
Sivil hava yolcu taşımacılığı sektöründe faaliyet gösteren hava yolu işletmeleri, dinamik ve rekabetçi bir ortamda karşılaştıkları zorluklar ve fırsatlar arasında başarılı ve emniyetli operasyonlar sağlama çabasındadırlar. Bu bağlamda, emniyet düzenlemeleri, çevresel etkiler, maliyet tasarrufları, makroekonomik koşullar, yolcu talebini etkileyen faktörler ve teknolojik gelişmeler gibi çeşitli unsurlar etkendir. Ancak, bu zorlukların ötesinde, değişen yolcu ihtiyaçlarını anlamak, beklentilere uygun hizmet sunmak, rezervasyon ve check-in işlemlerinden uçak içi konfora kadar yolcu deneyimini geliştirmek ve mükemmel bir seyahat deneyimi sunmak, günümüz dinamik ve rekabetçi ortamında başarının anahtarı olarak öne çıkmaktadır. Yolcuların beklentilerini, taleplerini dikkate alan ve yolcuyu önceleyen “yolcu odaklılık” stratejisi çerçevesinde yer verilen ve pek çok alanda yolcu deneyimini iyileştirmeyi amaçlayan yaklaşımın, hava yolu işletmelerinin başarısında önemli bir rol oynayan konuların başında geldiği kabul edilmektedir. Bu yaklaşım, yolcuların deneyimini ve değer algısını temel ilgi odağı yaparak memnuniyetini artırmayı hedeflemekte, yolcuların ihtiyaçlarını ve isteklerini anlama ve tatmin etme odaklı bir işletme yaklaşımını vurgulamaktadır. Kişisel özellikler, kültür, seyahat amacı, ücret, uçuş süresi, gecikmeler, hizmet kalitesi ve marka imajı gibi yolcu deneyimini etkileyen karmaşık faktörler, sektörde yolcu odaklı bir anlayışın öneminin yanı sıra zorluğunu da vurgulamaktadır. Fakat, mevcut literatürde yolcu deneyimleri ve hava yollarındaki yolcu odaklı stratejilere dair araştırmaların sınırlılık arz ettiğini gözlemlemek mümkündür. Bu çalışma, sivil hava yolu taşımacılığı sektöründe yolcu odaklılık ve deneyim konularına odaklanmıştır. Gerçekleştirilen literatür taraması yoluyla hava yolu işletmelerinin yolcu odaklı perspektifini ele almış ve bu kapsamda yer verilen güncel uygulamaları irdelemiştir. Yapılan incelemede Türkiye de dahil olmak üzere, dünyanın farklı yerlerinde muhtelif hava yolu işletmelerinin yolcu odaklı bir yaklaşımı benimsemek suretiyle yolcuların deneyimini geliştirmeye dönük çabaları olduğu görülmüştür. Yolcu deneyimi ve memnuniyetinin karmaşıklığını ve çeşitliliğini vurgulayan çalışmada, yolcu deneyimini geliştirmeye dönük hava yolu işletmelerinin yer verdiği güncel uygulamalar çerçevesinde birtakım çıkarımlar ve değerlendirmelerde bulunulmuştur.
Airline operators in the civil aviation passenger transportation sector strive to ensure successful and safe operations in a dynamic and competitive environment. In this context, various factors such as safety regulations, environmental impacts, cost savings, macroeconomic conditions, factors affecting passenger demand, and technological developments influence their efforts. However, beyond these challenges, understanding changing passenger needs, providing services that meet expectations, improving the passenger experience from reservations and check-in processes to in-flight comfort, and delivering an excellent travel experience emerge as key factors for success in today’s dynamic and competitive environment. The approach of prioritizing passengers and enhancing the passenger experience in many areas, within the framework of a “customer-centric” strategy that considers passenger expectations and demands, is widely acknowledged as playing a crucial role in the success of airline operators. This approach aims to increase satisfaction by focusing on passengers’ experiences and value perceptions, emphasizing a business approach centered on understanding and satisfying passengers’ needs and demands. The complexity of factors influencing the passenger experience, such as personal preferences, culture, travel purpose, fares, flight duration, delays, service quality, and brand image, highlights the importance of a customer-centric understanding in the industry, along with its associated challenges. However, it is observed that existing literature on passenger experiences and customer-centric strategies in airlines has limitations. This study focuses on customer-centricity and the passenger experience in the civil aviation passenger transportation sector. Through a literature review, it explores the customer-centric perspective of airline operators and examines current practices in this regard. The review reveals that various airline operators worldwide, including those in Turkey, are making efforts to improve the passenger experience by adopting a customer-centric approach. The study emphasizes the complexity and diversity of passenger experience and satisfaction, providing insights and evaluations based on the current practices implemented by airline operators to enhance the passenger experience.