Nitel bilimsel araştırmalarda veri kalitesinin önemi


ATASEVEN B.

Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, cilt.34, sa.2, ss.543-564, 2012 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bilim evreni tanımak, gerçeği bulmaktır. Bilim evreni, toplumu ve insanı araştırma konusu yapan gözleme, deneye ve akla dayanarak sistematik bir yöntemle elde edilen doğrulanabilir bilgileri tanımlar. Araştırma ise, bilinmeyeni bilmeye, öğrenmeye yönelik yapılan çalışmalardır. Her araştırma bilimsel nitelikte olmayabilir. Bir araştırmanın bilimsel nitelik kazanması için belli koşulların sağlanmış olması gerekir. Günümüze kadar araştırmacılar daha çok nicelik yönünden yani sayısal teknikleri kullanarak araştırmalara yoğunlaşırken, günümüzde nitelik yönünden yapılan araştırmalarda bir artış görülmektedir. Özellikle sosyoloji, psikoloji, antropoloji ve eğitim gibi sosyal bilim alanlarında insan ve toplum davranışları incelendiğinden, bu alanlarda araştırma konusu olan davranışları sadece sayılarla açıklamak zordur. İnsan ve toplum davranışlarının neden ini anlamaya yönelik yapılan araştırmalara nitel araştırma denir. Nitel araştırmaların bilimsel araştırma niteliğinde olabilmesi için, toplanan verilerin kaliteli olması gerekmektedir. Bu çalışmada, genelde bilimsel araştırmaların ve özelde nitel araştırmaların özellikleri dikkate alınarak, nitel araştırmalarda toplanan verilerin kalitesinin sağlanması için dikkat edilmesi gereken beş temel veri kalitesi boyutu önerilmiştir.