“Deprem Sonrası Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Müdahalelerin Değerlendirmesi: Öğretmen Bakış Açısı”


Gürgör Kılıç F. G., Subaşı Yurtçu A. B., Tuna D. M.

33. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, Trabzon, Türkiye, 25 - 27 Ekim 2023, ss.119

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Trabzon
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.119
  • İstanbul Kültür Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Depremler dünyanın birçok yerinde ciddi sonuçlar doğuran doğal bir afettir. Depremler çoğu zaman canlılara travmatik deneyimler sunmakta ve yaşamlarını etkilemektedir (Turcotte, 1991). Türkiye Cumhuriyeti Cumhur Başkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı raporuna göre 6 Şubat 2023 tarihinde Türkiye saati ile 04:17'de ve 13:24’te merkez üssü Kahramanmaraş’ın Pazarcık ve Elbistan ilçeleri olan Mw7.7 (odak derinlik=8,6km) ve Mw7.6 (odak derinlik=7km) büyüklüklerinde iki deprem meydana gelmiştir. 20 Şubat 2023 tarihinde de Türkiye saati ile 20:04'te merkez üssü Hatay Yayladağı olan Mw6.4 büyüklüğünde bir deprem meydana gelmiştir. Söz konusu depremler toplamda 11 ilde büyük yıkımlara yol açmıştır. Yaşanan depremler sonucunda 48 binden fazla insan hayatını kaybetmiş, yarım milyondan fazla bina hasar görmüş, iletişim ve enerji alt yapısı zarar görmüş ve önemli maddi kayıplar oluşmuştur. Deprem bölgesinde kayıtlı olan özel gereksinimli birey sayısı; 1.414.643’ü erkek, 1.097.307’si kadın olmak üzere toplam 2.511.950’dir. Ağır engeli olan özel gereksinimli kişi sayısı ise 775.012’dir. Bölgede, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına (ASHB) bağlı 66 engelli ve yaşlı bakım merkezinde 5.252 kişi hizmet almaktadır. Sayılar göz önüne alındığında depremlerden etkilenen önemli sayıda özel gereksinimli birey ve ailesi ayrıca özel gereksinimli bireylerle çalışan uzmanlar bulunmaktadır. Bu araştırmanın amacı, deprem bölgesinde veya herhangi bir ilde özel gereksinimli birey ve ailesi ile buluşan/destek sunan uzmanların sürece ilişkin deneyimlerinin ve bundan sonraki afetlerle ilgili önerilerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda deprem bölgesinde özel gereksinimli bireyler ve aileleri ile çalışan 6 öğretmen ile odak grup görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, nitel araştırma yöntemlerinden odak grup görüşme tekniği ile toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda veriler gereksinimler, olumlu yönler, güçlükler ve öneriler başlıkları altında toplanmıştır. Görüşmeler sırasında katılımcılar özel gereksinimli bireylere, ailelere ve gönüllü çalışanlara yönelik gereksinimlerden söz etmişlerdir. Olumlu yönler ise; sunulan uygulamalar, kurulan işbirlikleri ve gönüllülerin sunduğu katkılar başlıkları altında sıralanmıştır. Katılımcılar ebeveynlerin ihtiyaçlarını fark etme ve ifade etmedeki sınırlılıkları, planlama, koordinasyon ve iletişim hakkında güçlükleri belirtmişlerdir. Son olarak, STK’ların daha fazla çalışması ve görünürlüğünü artırması, politikacı, STK ve araştırmacıların iş birliği içinde çalışması, dijital veri sisteminin oluşturulması, afet eğitiminin düzenlenmesi ve tatbikat ve simülasyon çalışmalarının yapılmasına ilişkin önerilerde bulunmuşlardır. Anahtar Kelimeler: Deprem,özel gereksinimli bireyler,afet,odak grup görüşmesi