We consider the damage caused by the cars and its potentials to harm an entity as a responsibility of danger. The most common issue, namely the car prodiving company that involves the responsibility of danger, regulated by 2918 no Highways Traffic Regulation. 2918 no Highways Traffic Regulation consists of 13 section and 138 topics. Legal responsibility occupied in 8th section and divided into 5 categories. In first section, (KTK 85-90) it narrates the legal responsibilities of manager and car manager's entitiy, in second section (KTK. m.91-100) the insurance, in third section (102-107) special cases examined, in forth section (109-111) shared provisions and prescriptions; authorized courts and the arrangements about the responsilibity is held.
Motorlu araçların zarara her an yol açma potansiyellerinden dolayı trafikkazalarından kaynaklanan sorumluluk halini, bir tehlike sorumluluğu olarak görmekteyiz. Araç işletenin sorumluluğu tehlike sorumluluğunun en çok karşılaşılan bir konusuolup 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu'nda özel olarak düzenlenmiştir.2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu, on üç bölüm, 138 maddeden oluşmaktadır.Hukuki sorumluluk ve sigorta sekizinci kısımda yer bulmuş ve beş bölüme ayrılmıştır:birinci bölümde (KTK. m.85-90) işleten ve araç işleticisinin bağlı olduğu teşebbüs sahibinin hukuki sorumluluğu, ikinci bölümde (KTK. m.91-100) sigorta, üçüncü bölümde(KTK. m.102-107) özel durumlar, dördüncü bölümde (KTK. m.108) garanti fonu (güvence hesabı), son bölümde (KTK. m.109-111) ise ortak hükümler olan zamanaşımı,yetkili mahkeme ve sorumluluğa ilişkin anlaşmalar düzenlenmiştir.