Yeni Medya Elektronik Dergi, cilt.7, sa.3, ss.216-237, 2023 (Hakemli Dergi)
Web 3.0 teknolojilerinin internet ortamları üzerinde artan etkisiyle birlikte yapay
zekânın ve kişiselleştirme özelliğinin kullanıcıların dijital ortamlardaki deneyimlerini
şekillendirmeye başladığı görülmektedir. Sosyal medya şirketlerinin yapay zekâ
yatırımlarını artırması ve öneri algoritmalarını geliştirmesi ile kullanıcıların sosyal
medya deneyiminde kişiselleştirilmiş içerikler giderek daha fazla önem kazanmıştır.
Bu bağlamda, algoritmalarla şekillenmiş dijital platformların gündelik hayatın
içerisindeki etkisinin artması ile birlikte bilişimsel sistemlerin kültürel unsurlar
üzerindeki yansımalarının netleşmesine vurgu yapan algoritmik kültür kavramı önem
kazanmıştır.
Bu araştırmanın amacı gelişen yapay zekâ teknolojileri ve algoritmik kültür bağlamında sosyal medya deneyiminin geleceğinin değerlendirilmesidir. Yapay zekâ teknolojilerinin sosyal medya platformlarında giderek artan rolünü yorumlamak amacıyla gerçekleştirilen araştırmada derinlemesine görüşme yöntemi kullanılarak dijital pazarlama, sosyal medya, yapay zekâ, veri ve kullanıcı deneyimi alanlarından 8 uzmanın görüşü değerlendirilmiştir. Araştırma katılımcılarının çoğunun algoritmik kültürü değerlendirirken ayrımcılık, eşitlik, ön yargı konularında vurgu yaptıkları görülmektedir. Araştırma bulguları kapsamında sosyal medya algoritmalarının kullanıcıların kültürel ürünleri tüketim alışkanlıkları ve tercihleri üzerindeki şekillendirici gücüne vurgu yapılmaktadır. Ayrıca, sosyal medya şirketlerinin aktivitelerine ilişkin “sorumlu yapay zekâ” üzerine çalışmalar yapılmasının önemi ve gerekliliği öne çıkmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Yapay Zekâ, Sosyal Medya, Algoritma, Algoritmik Kültür