Retailtainment " A Survey of Retailtainment Activities of the Major Shopping Center in Istanbul"


DENİZ R. B.

ÖNERİ, vol.8, no.30, pp.115-121, 2008 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 8 Issue: 30
  • Publication Date: 2008
  • Journal Name: ÖNERİ
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.115-121
  • Istanbul Kültür University Affiliated: Yes

Abstract

bstract: Recently, shopping is not only activities which has eceived with necessity but also has provided psychological tiisfy and utilized free times. This new trend which combines tertainment and retailing is called "retailtainment". There jas been an increasing interest in the 'retailtainment' concept in the retail sector and especially in the shopping center which combines shopping with entertainment, art, culture and sporting activities. This interest has been seen in the world and in our country.In this study, we examine the retailtainment of major shopping center located in İstanbul. With this aim 11 major shopping center in Istanbul and web sites are visited, their printed material collected and survey method as data collection with their managers. The results indicate that almost all centers have already implemented the retailtainment concept in their centers. As part of such activities these shopping center offer recreational centers, movie, theaters, dining, and other cultural and social activities to their customers.
Özet: Günümüzde alışveriş, sçılt doğal gereksinimlerin karşılanmasını sağlayan bir eylem değil, fakat aynı zamanda, psikolojik tatmin sağlayan ve boş zamanların değerlendirildiği bir faaliyet niteliğini de taşımaktadır. Bu gelişme, özellikle, perakende alışveriş ile eğlence sanat kültür ve spor faaliyetlerinin bir araya geldiği alışveriş merkezlerinde (A VM) ortaya çıkmaktadır.Çalışmamız, gerek dünyada ve gerekse ülkemizde giderek artan bir gelişme gösteren "eğlenceli alışveriş / keyifli perakendecilik, "retailtainment" anlayışının, istanbul'daki başlıca 11 alışveriş merkezindeki (AVM)i uygulamalarını araştırmaktadır. Bu amaçla, söz konusu AVM' lerin web siteleri incelenmiş, yerinde gözlemler yapılmış ve AVM yöneticilerine bir anket çalışması uygulanarak, belirtilen 11 A VM deki "retailtainment" faaliyetleri analiz edilmiştir. Sonuçta, araştırma kapsamında yer alan A VM lerin hemen tümünün, alışveriş ile eğlencenin, spor, sanat ve kültürel faaliyetlerin birleştirilmesinin önemini son derece açık bir şekilde kavradıkları ve büyük bir çoğunlukla "retailtainment" uygulamalarını gerçekleştirmeye çalıştıkları saptanmıştır.