Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Kültür Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ÜMRAN KARAKÖSE
Danışman: Hatice Leblebici
Özet:
Bu çalışma okul müdürlerinin dijital liderlik yeterliliklerinin eğitim ortamına yansımasını okul müdürleri ve öğretmen görüşleriyle ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden fenomonolojik yaklaşıma göre desenlenmiştir. Çalışmanın katılımcıları, İstanbul ilinde çeşitli kademelerde görev yapan dört okul müdürü ve 12 öğretmen olmak üzere toplam 16 katılımcıdan oluşmaktadır. Katılımcı grup, maksimum çeşitlilik örneklemesi, kartopu örnekleme ve ölçüt örnekleme bir arada kullanılarak çoklu örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir.Veri toplamak amacıyla okul müdürleri ve öğretmenlere yönelik yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler, içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmada okul müdürleri ve öğretmenlerin liderlik olgusunu etkileyebilen, yön veren, yol gösteren ve vizyoner olarak ifade ettikleri ortaya çıkmıştır. Okul müdürlerinde olması gereken liderlik özelliklerini katılımcılar iletişime açık olan, hoşgörülü, empati kurabilen ve yönetim becerisine sahip olan yöneticiler olarak belirtmişlerdir. Okul müdürleri ve öğretmenler dijital liderlik kavramını ise dijital dönüşüme uyum sağlamak, dijital platformları kullanmak, teknolojiyi yönetimde etkin kullanmak şeklinde ifade etmişlerdir. Katılımcıların tamamı bilgi ve iletişim teknolojilerini, sosyal medya, okul web sayfaları ve web tabanlı evrak yönetim sistemini yönetim işlerinde kullandıklarını belirtmişlerdir. Çalışmaya göre okul müdürleri dijital liderlik yeterliliklerinde olumlu görüşe sahiptirler. Öğretmenler okul müdürlerini dijital liderlik yeterlilikleri hakkında olumlu değerlendirmektedirler.