Metaverse: Kurgusal mekan tasarımının geleceği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Kültür Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZGÜR CAN AYDIN

Danışman: Arzu Erçetin

Özet:

Bu tez, hızlanan dijitalleşme çağında sanat, tasarım ve mimarlık alanlarında meydana gelen dönüşümlere, özellikle Metaverse ve kurgusal mekan tasarımının bu süreçteki etkilerine odaklanmaktadır. Metaverse, teknolojik gelişmelerin bir araya gelmesiyle oluşan bir olgu olarak tanımlanmakta ve bu yeni dijital evrenin, kullanıcıların sosyal ve ekonomik etkileşimleri üzerindeki etkisi incelenmektedir. Çalışmada Metaverse'nin dijital ve fiziksel dünyaları ile kurgusal mekan tasarımı arasındaki etkileşim, sanat ve teknolojinin bir araya getirdiği sinerji ve bunun kullanıcı deneyimleri ve mekan algısı üzerindeki etkileri mimari açıdan ayrıntılı olarak tartışılmaktadır. Ayrıca Metaevrenin tarihsel gelişimi ve kurgusal mekan tasarımının kullanıcı deneyimlerine etkileri de incelenmektedir. Bu tasarımın temel unsurları ve özellikleri, Metaverse deneyimlerine nasıl katkı sağladığı, kullanıcıların mekan algısını ve deneyimlerini nasıl şekillendirdiği de bu çalışmanın kapsamındadır.

Tez, kurgusal mekan tasarımının ilke ve unsurlarının doğru uygulanmasının, Metaverse'deki dijital mekanların algılanması ve deneyimi üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğunu, dolayısıyla daha anlamlı ve derin bir Metaverse deneyimi yaratma potansiyeline sahip olduğunu ileri sürüyor. Son olarak Metaverse ve kurgusal mekan tasarımının kullanıcıların dijital dünyalarla olan etkileşimlerini nasıl dönüştürebileceği ve bu alanda nasıl daha etkili tasarım stratejileri ve uygulamaları geliştirilebileceği üzerinde durulmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Metaverse, Kurgusal Mekân Tasarımı, Mimari ve Dijital Ortamlar, Sürrealizm, Sanal Gerçeklik (VR), Artırılmış Gerçeklik (AR)