Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Kültür Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ÖZGÜR CAN AYDIN
Danışman: Arzu Erçetin
Özet:
Bu tez, hızlanan dijitalleşme çağında sanat, tasarım ve
mimarlık alanlarında meydana gelen dönüşümlere, özellikle Metaverse ve kurgusal
mekan tasarımının bu süreçteki etkilerine odaklanmaktadır. Metaverse,
teknolojik gelişmelerin bir araya gelmesiyle oluşan bir olgu olarak
tanımlanmakta ve bu yeni dijital evrenin, kullanıcıların sosyal ve ekonomik
etkileşimleri üzerindeki etkisi incelenmektedir. Çalışmada Metaverse'nin dijital
ve fiziksel dünyaları ile kurgusal mekan tasarımı arasındaki etkileşim, sanat
ve teknolojinin bir araya getirdiği sinerji ve bunun kullanıcı deneyimleri ve
mekan algısı üzerindeki etkileri mimari açıdan ayrıntılı olarak
tartışılmaktadır. Ayrıca Metaevrenin tarihsel gelişimi ve kurgusal mekan
tasarımının kullanıcı deneyimlerine etkileri de incelenmektedir. Bu tasarımın
temel unsurları ve özellikleri, Metaverse deneyimlerine nasıl katkı sağladığı,
kullanıcıların mekan algısını ve deneyimlerini nasıl şekillendirdiği de bu
çalışmanın kapsamındadır.
Tez, kurgusal mekan tasarımının ilke ve unsurlarının doğru
uygulanmasının, Metaverse'deki dijital mekanların algılanması ve deneyimi
üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğunu, dolayısıyla daha anlamlı ve derin
bir Metaverse deneyimi yaratma potansiyeline sahip olduğunu ileri sürüyor. Son
olarak Metaverse ve kurgusal mekan tasarımının kullanıcıların dijital
dünyalarla olan etkileşimlerini nasıl dönüştürebileceği ve bu alanda nasıl daha
etkili tasarım stratejileri ve uygulamaları geliştirilebileceği üzerinde
durulmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Metaverse, Kurgusal Mekân Tasarımı,
Mimari ve Dijital Ortamlar, Sürrealizm, Sanal Gerçeklik (VR), Artırılmış
Gerçeklik (AR)