In our globalized world as the competition exeeds the country borders, the brands begin to seek out the new innovations about promoting their products and services. The advertising and promotion activities that did not have a strong effect in the past, are now priority for the brands in order to maintain their life. Especially after the industrilization related to the increasing number of products and services, creating brand identity comes up. For this reason the institutions try to reach their target markets and be distinguished from other similar brands by making investments to the creative works realized in this area. These activities can be called efforts that try to place in consumer minds and can be analyzed in various captions. Packaging can also be called an effective tool in reaching the consumer, placing the product/service in consumer mind and creating brand awareness. In this study, the effects of packaging in creating brand identity will be analyzed by considering the role of packaging on consumer perception.
Küreselleşen dünyamızda rekabetin ülkelerin sınırlarını aşmasıyla birlikte, markalar ürün ve hizmetlerinin tanıtımlarına yönelik yenilik arayışlarına girmişlerdir. Geçmişte çok güçlü bir etkiye sahip olmayan tanıtım ve tutundurma etkinlikleri günümüzde markaların yaşamlarını sürdürebilmelerinin ön koşuludur. Özellikle endüstrileşmenin ardından ürün ve hizmet sayısında meydana gelen artışla tanıtım, marka kimliği oluşturma konuları gündeme gelmiştir. Bu nedenle bu alanda gerçekleştirilen yaratıcı çalışmalara yönelik, kurumlar yatırımlar yaparak, hedef kitlelerine ulaşmaya ve piyasadaki benzer markalar arasından ayırt edilmeye çalışmaktadırlar. Markaların tüketicinin zihninde yer edinebilme çabaları olarak tanımlanabilecek bu etkinlikler çeşitli başlıklar altında incelenebilir. Bu etkinliklerin arasında sayılan ambalajlama da tüketiciye ulaşmada, markanın, ürün ve hizmetin tüketicinin zihninde yer etmesinde, marka farkındalığı yaratmada etkili bir araç olarak ele alınabilir. Bu çalışmada ambalajlamanın tüketici algısı üzerinde oynadığı rol dikkate alınarak, günümüzde ambalajlamanın marka kimliği oluşturmadaki işlevi irdelenecektir