Yeni Medya (Online), no.16, pp.144-165, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
Artificial intelligence-based applications are rapidly gaining importance in social media marketing and have attracted the attention of brands and advertisers. In this regard, the issue of what role social media marketing, which has transformed in integration with virtual reality, augmented reality, and artificial intelligence-based applications, plays on users’ consumption motivations emerges as an important research area. Understanding the consumption motivations of the individual, who not only consumes content within the framework of the interactive structure of new communication technologies but also plays an active role as a content producer, has become extremely important for the communication efforts of brands and advertisers. In line with the above information, the primary purpose of the research is to reveal the role of artificial intelligence technologies used in social media marketing on the consumption habits of individuals belonging to the Y and Z generations.
In the research, which was carried out using the in-depth interview method, one of the qualitative research methods, artificial intelligence applications designed within the framework of augmented reality and virtual reality, which constitute the sample of the research, are examined on the axis of differences between generations. According to the research findings, it has been determined that there are differences in the importance of the interaction element in the participants’ practices of experiencing artificial intelligence-based applications and their motivation to follow them from both generations. In addition, while users’ experiences with artificial intelligence-based applications positively motivate the consumption habits of Generation Z, they also provide weaker motivation for users of Generation Y. In this context, Generation Y and Z users have a common perspective that artificial intelligence applications will gain more importance in the future of social media marketing.ortaya çıkarmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden derinlemesine görüşme tekniği başvurularak gerçekleştirilen araştırmada, araştırmanın örneklemini oluşturan artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik çerçevesinde kurgulanan yapay zekâ uygulamaları
kuşaklar arasındaki farklılıklar ekseninde irdelenmektedir. Araştırma bulgularına göre her iki kuşağına mensup katılımcıların, yapay zekâ temelli uygulamalarını deneyimleme pratikleri ve takip etme motivasyonlarında etkileşim unsurunun önemine yönelik farklılıkların ortaya çıktığı tespit edilmiştir. Ayrıca kullanıcıların yapay zekâ temelli uygulamalara yönelik deneyimleri Z kuşağı üzerinde tüketim alışkanlıklarını olumlu yönde güdülerken, Y kuşağına mensup kullanıcılar üzerinde daha zayıf bir motivasyon sağladığı görülmektedir. Bu bağlamda Y ve Z kuşağına mensup kullanıcıların sosyal medya pazarlamasının geleceğinde yapay zekâ uygulamalarının daha fazla önem kazanacağına ilişkin ortak bir bakış açısına sahip oldukları öne çıkmaktadır.
Günümüzde yapay zekâ temelli uygulamaların sosyal medya pazarlamasında hızla önem kazanması, marka ve reklamverenlerin de dikkatini çekmiştir. Bu doğrultuda sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik ve yapay zekâ temelli uygulamalarıyla entegre biçimde dönüşen sosyal medya pazarlaması ile kullanıcıların tüketim motivasyonları üzerinde nasıl bir rol üstlendiği konusu önemli bir araştırma alanı olarak karşımıza çıkmaktadır. Yeni iletişim teknolojilerinin etkileşimli yapısı çerçevesinde içerik tüketmenin yanı sıra içerik üreticisi olarak da aktif bir rol üstlenen bireyin tüketim motivasyonlarının anlaşılması ise marka ve reklamverenlerin iletişim çalışmaları açısından son derece önem kazanmıştır. Yukarıdaki bilgiler doğrultusunda araştırmanın temel amacı, sosyal medya pazarlamasında kullanılan yapay zekâ teknolojilerinin, Y ve Z kuşağına mensup bireylerin tüketim alışkanlıkları üzerindeki rolünü
ortaya çıkarmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden derinlemesine görüşme tekniği başvurularak gerçekleştirilen araştırmada, araştırmanın örneklemini oluşturan artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik çerçevesinde kurgulanan yapay zekâ uygulamaları
kuşaklar arasındaki farklılıklar ekseninde irdelenmektedir. Araştırma bulgularına göre her iki kuşağına mensup katılımcıların, yapay zekâ temelli uygulamalarını deneyimleme pratikleri ve takip etme motivasyonlarında etkileşim unsurunun önemine yönelik farklılıkların ortaya çıktığı tespit edilmiştir. Ayrıca kullanıcıların yapay zekâ temelli uygulamalara yönelik deneyimleri Z kuşağı üzerinde tüketim alışkanlıklarını olumlu yönde güdülerken, Y kuşağına mensup kullanıcılar üzerinde daha zayıf bir motivasyon sağladığı görülmektedir. Bu bağlamda Y ve Z kuşağına mensup kullanıcıların sosyal medya pazarlamasının geleceğinde yapay zekâ uygulamalarının daha fazla önem kazanacağına ilişkin ortak bir bakış açısına sahip oldukları öne çıkmaktadır.